Huhut vierähtivät toden teolla liikkeelle alkuviikosta, kun sosiaalisessa mediassa levisi kuva italialaisen Autosprint-lehden sivusta. Lehdessä otsikoitiin, että vuodesta 2025 MM-sarjan pääluokassa ajetaan niin sanotuilla Rally2+-autoilla. Eli toisin sanoen tehostetulla versiolla Rally2-autosta, joilla kilpaillaan nykyään MM-sarjan WRC2-luokassa.
– FIA (Kansainvälinen autoliitto) lopettaa Rally1-luokan tämän kauden lopussa, minkä johdosta Lancian paluusta MM-sarjaan tulee totta, italialaislehti väitti.
Samainen aviisi uutisoi aiemmin, että italialaisvalmistaja Lancia on kehittämässä Rally2-luokituksen autoa, joka voisi tulla MM-sarjan WRC2-luokkaan jo 2025. Tietojen mukaan auto perustuu Lancian Ypsilon-malliin.
Lue lisää: Lähde: Lancia tekemässä paluun rallin MM-sarjaan
Väitteet ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Useat ovat toivoneet, että nykyiset Rally1-autot heivattaisiin pois ja pääluokkaan tilalle otettaisiin Rally2-autot, jotta mukaan saataisiin enemmän autoja, autonvalmistajia ja ennen kaikkea kuljettajia.
M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener tyrmäsi suoralta kädeltä villeimmät huhut.
– Vuonna 2025 se ei ole mahdollista. Se on vain 11 kuukauden päässä, sääntöjä ei ole olemassa, kehitystyö ei ole käynnissä, eikä ole mitään merkkejä lisäbudjetista Rally2-auton kehitystyöhön, Millener kertoi norjalaiselle Parc Ferme -sivustolle.
Kausi 2025 on tosiaan erittäin optimistinen tavoite isolle muutokselle. Eikä Millener ole muutenkaan valmis luopumaan nykyisistä Rally1-autoista, vaikka niiden hintalappu onkin huomattavasti korkeampi kuin Rally2-kalustolla.
– Meidän pitää saada lajimme paremmin esille ja löytää keino tuoda mukaan lisää autoja. Tiedän sen olevan vaikea tehtävä, mutta jos laji on tarpeeksi hyvä, raha ei ole siinä vaiheessa ongelma, Millener huomautti.
M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla tänä vuonna kilpaileva Adrien Fourmaux suhtautuu hieman myönteisemmin siihen, että Rally2-autoilla voitaisiin kilpailla pääluokan maailmanmestaruudesta.
– Jos se lisäisi kilpailu, niin kyllä. Jos se voisi tuoda lisää valmistajia, niin kyllä. Tarvitsemme enemmän valmistajia, Fourmaux alleviivasi.
Lue myös: Juha Kankkunen paljasti HS:lle – sai sisäpiiristä tietoa huikeasta Lancia-huhusta