Kuljettajien tankattava hurja määrä nestettä MM-rallin aikana

Eerik Pietarinen osallistuu kauden kolmanteen MM-ralliinsa, kun Sardinian osakilpailu alkaa torstai-iltana. Kilpailun erikoispiirteenä on paahtava kuumuus, joka koettelee kuljettajia kovalla kädellä.
Eerik Pietarinen
Eerik Pietarinen. Kuva: Hannu Rainamo/Hannuphoto
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pietarinen ja kartanlukija Antti Linnaketo saapuivat kisapaikkakunnalle hyvissä ajoin. Volkswagen Polo R5 -ajokkinsa he näkivät jo viikonlopun viimeistelytestissä.

– Saavuimme kisakaupunki Algheroon myöhään lauantai-iltana. Sen jälkeen on totuteltu näihin olosuhteisiin. Lämpötila on 30 asteen hujakoilla, mikä tarkoittaa sitä, että tankkaus kisaan on tehtävä huolella, jotta voi sitten kisassa hukata nestettä, WRC2-luokassa kilpaileva Pietarinen kertoo tiedotteessaan.

Sääennuste lupaa viikonlopuksi jopa huimaa 40 asteen lämpötilaa, mikä auton sisällä tarkoittaa helposti 70 asteen olosuhteita. Kuljettajilla on oltava yllään tulelta suojaava alusasu ja ajohaalari, joten saunalämpötila tuntuu erikoiskokeilla entistä tukalammalta.

– Vettä menee varmasti neljästä viiteen litraa päivässä, ja saman verran urheilujuomaa lisäksi. Erikoiskokeen jälkeen täytyy yrittää vähän ”fressata” oloa ja vaihtaa kuivaa puseroa ja kypärähuppua päälle, Pietarinen laskeskelee.

Myös autoille kyse on kauden tähän mennessä rankimmasta rypistyksestä. Säädöt Sardinian MM-rallissa eivät ole aivan yhtä millintarkkoja kuin muissa osakilpailuissa, sillä vaatimukset kohdistuvat erityisesti luotettavuuteen.

– Ajoimme sunnuntaina täällä muutaman vedon, ja saimme tehtyä pieniä muutoksia autoon. Ajokorkeus on vähän tavallista suurempi, ja järeiden pohjapanssareiden vuoksi auto painaa kenties 20 kiloa tavallista enemmän. Auton on silti oltava hyvissä säädöissä ja se on saatava kääntymään herkästi ahtaissakin paikoissa.

Kisataktiikan laatiminen Sardinian MM-ralliin on erityisen haastavaa, koska kuljettajat joutuvat tasapainottelemaan luontaisten menohalujen ja auton säästämisen välillä.

– Kovaa ja fiksusti olisi taas yritettävä ajaa. Portugalissa tilanne oli se, että ei olisi kovaakaan tarvinnut ajaa päästäkseen podiumille, jos olisi saanut ehjän kisan ajettua. Joku kuitenkin aina onnistuu riskeissä ja aloittaa kovaa, mutta tuurin kääntymistä ei voi oikein ennustaa, ennakoi Pietarinen.

Sardinian MM-ralli käynnistyy torstaina ja päättyy sunnuntaina. Pietarisen lisäksi WRC2-luokan kilpailussa nähdään suomalaisista Jari Huttunen, Teemu Suninen ja Sami Pajari.

Katso alta Sardinian MM-rallin ennakko.

Lue myös nämä