Rallin MM-sarjan sääntöjä ja koko lajin tulevaisuutta on pohdittu jo pidempään. Kansainvälisen autoliiton FIA:n päätökset ovat venyneet, mutta uutisia pitäisi kuulua joulukuun puoliväliin mennessä.
Yksi suurista kysymyksistä on ollut se, pitäisikö MM-rallien kilpailuformaattia ja ennen kaikkea kestoa muokata jotenkin. FIA:n rallipomo Andrew Wheatley on kertonut, että pöydällä on ollut 15-20 erilaista ehdotelmaa, minkä vuoksi päätöksenteko on osoittautunut erityisen haastavaksi.
Yksi ehdotuksista on ollut se, että kilpailun päätöspäivänä voitaisiin jakaa pisteitä uudella systeemillä. Viime vuosina sunnuntait ovat usein menneet köröttelyksi, kun autokunnat ovat säästelleet renkaitaan kilpailun päättävälle Power Stage -eriskoiskokeelle. Päätöspätkällä on jaettu lisäpisteitä viidelle nopeimmalle autokunnalle.
Kauden 2024 avauskisassa Monte Carlossa mennään todennäköisesti vanhalla kaavalla. Mutta mahdollista on, että pistejärjestelmään tulee muutos vuoden aikana.
– Se on mahdollista senkin jälkeen, kun tallit ovat rekisteröityneet sarjaan, mutta se on myös erittäin vaikeaa. Koronapandemian aikana teimme muutoksia kauden aikana, ja voin sanoa, että oli haastavaa päästä yksimieliseen sopimukseen, Wheatley kertoi ranskalaiselle AutoHebdo-lehdelle.
Harkinnassa on ollut myös se, pitäisikö kisoihin palauttaa niin sanotut etähuollot. Näin kilpailupäiviä olisi mahdollista tiivistää, koska autojen ei tarvitsisi ajaa lenkkien välillä keskitetylle huoltoalueelle.
Tämä muutosehdotus ei toteudu ainakaan kaudella 2024.
– Kisajärjestäjien pitää tehdä suunnitelmat hyvissä ajoin. Toisaalta voisi olla mielenkiintoista kehittää sitä mallia, jonka näimme Keski-Euroopan MM-rallissa perjantaina, Wheatley tuumi.
Syksyllä ensimmäistä kertaa ajetussa Keski-Euroopan MM-rallissa autokunnat ajoivat koko päivän Tshekissä, ja lenkkien välillä oli rengashuolto Prachaticen kaupungissa. Pätkien jälkeen kilpailijat suuntasivat iltahuoltoon Saksan Passaussa sijainneeseen kilpailukeskukseen.
Mahdollista on kuitenkin se, että rengashuolloissa autoihin voitaisiin tehdä enemmän huoltotoimenpiteitä tulevalla kaudella. Tällöin talleilla olisi lupa tuoda enemmän varaosia mukanaan rengashuoltoon.
– Tämä on ollut mukana keskusteluissa. Kysymys kuuluu, miten määrittelemme sen, mitä voidaan tuoda mukana, Wheatley sanoi.