Rallin MM-sarjan on tarkoitus siirtyä uudelle aikakaudelle vuonna 2022. Polttomoottorit murisevat silloinkin WRC-autoissa, mutta rinnalle otetaan hybriditeknologiaa.
Autojen sähköistyessä esiin on noussut kaksi huolenaihetta: seuraavan sukupolven ralliautojen hintalappu ja turvallisuus. Uusi teknologia ei tule halvaksi, ja isot akut ovat turvallisuusriski.
Hybridiaikakauden teknisistä säännöistä käytiin vääntöä pitkään. Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti hiljattain, että seuraavan sukupolven WRC-autoissa eli niin sanotuissa Rally1-luokituksen autoissa käytetään Global Race Engine (GRE) -moottoria, joka on nykyisissäkin WRC-tykeissä.
Toisena vaihtoehtona oli ottaa käyttöön moottori Rally2-autoista, jotka tunnetaan paremmin R5-luokituksen kilpureina.
– Moottoreista käytiin pitkä keskustelu, mutta lopulta esiin nousi isoja ongelmia, jotka liittyvät Rally2-moottoriin. Sen jälkeen aloimme miettiä, miten voisimme pienentää radikaalisti GRE-moottorin kustannuksia. Teimme yhdessä syvän analyysin ja linjasimme yksityiskohtaisesti, miten kuluja voidaan leikata tehokkaasti, FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi DirtFish-sivustolle.
– Kustannukset eivät välttämättä ole samaa luokkaa kuin Rally2-moottorilla, mutta meillä on hyvä kompromissi: moottoreita on vähemmän käytettävissä kauden aikana ja vältämme Rally2-moottorin ylimääräiset kehityskulut. Lisäksi jäädytämme GRE-moottorin kehitystyön, Matton selvitti.
Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]
Muissakin teknisissä linjauksissa on pyritty kustannusleikkauksiin. Nykyisten WRC-autojen hinta starttaa noin 800 000 eurosta, ja summasta on tarkoitus viilata iso osa pois.
Aiemmin on esitetty arvioita, että hybriditeknologian käyttöönotto saattaa jopa nostaa tulevien Rally1-autojen hintaa. Mattonin mukaan näin ei käy.
– Tekemiemme laskelmien ja valmistajilta saamiemme tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että pysymme samalla tasolla tavoitehinnan kanssa. Näiden autojen tavoitehinta on 500 000 euroa, Matton vahvisti.
Lue myös: Nyt se on sanottu ääneen – osa MM-ralleista jää ajamatta