Kuinka paljon maksaa seuraavan sukupolven WRC-auto?

Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan on tarkoitus siirtyä uudelle aikakaudelle vuonna 2022. Polttomoottorit murisevat silloinkin WRC-autoissa, mutta rinnalle otetaan hybriditeknologiaa.

Autojen sähköistyessä esiin on noussut kaksi huolenaihetta: seuraavan sukupolven ralliautojen hintalappu ja turvallisuus. Uusi teknologia ei tule halvaksi, ja isot akut ovat turvallisuusriski.

Lue myös: Jari-Matti Latvala epäilee uusien WRC-autojen turvallisuutta – ”Tuollaiset akut saavat auton palamaan puolta nopeammin”

Hybridiaikakauden teknisistä säännöistä käytiin vääntöä pitkään. Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti hiljattain, että seuraavan sukupolven WRC-autoissa eli niin sanotuissa Rally1-luokituksen autoissa käytetään Global Race Engine (GRE) -moottoria, joka on nykyisissäkin WRC-tykeissä.

Toisena vaihtoehtona oli ottaa käyttöön moottori Rally2-autoista, jotka tunnetaan paremmin R5-luokituksen kilpureina.

– Moottoreista käytiin pitkä keskustelu, mutta lopulta esiin nousi isoja ongelmia, jotka liittyvät Rally2-moottoriin. Sen jälkeen aloimme miettiä, miten voisimme pienentää radikaalisti GRE-moottorin kustannuksia. Teimme yhdessä syvän analyysin ja linjasimme yksityiskohtaisesti, miten kuluja voidaan leikata tehokkaasti, FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi DirtFish-sivustolle.

– Kustannukset eivät välttämättä ole samaa luokkaa kuin Rally2-moottorilla, mutta meillä on hyvä kompromissi: moottoreita on vähemmän käytettävissä kauden aikana ja vältämme Rally2-moottorin ylimääräiset kehityskulut. Lisäksi jäädytämme GRE-moottorin kehitystyön, Matton selvitti.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Muissakin teknisissä linjauksissa on pyritty kustannusleikkauksiin. Nykyisten WRC-autojen hinta starttaa noin 800 000 eurosta, ja summasta on tarkoitus viilata iso osa pois.

Aiemmin on esitetty arvioita, että hybriditeknologian käyttöönotto saattaa jopa nostaa tulevien Rally1-autojen hintaa. Mattonin mukaan näin ei käy.

– Tekemiemme laskelmien ja valmistajilta saamiemme tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että pysymme samalla tasolla tavoitehinnan kanssa. Näiden autojen tavoitehinta on 500 000 euroa, Matton vahvisti.

Lue myös: Nyt se on sanottu ääneen – osa MM-ralleista jää ajamatta

 

Lue myös nämä