FIA:lta pieni kädenojennus Tommi Mäkisen tiimille

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan jatkumisen ajankohta on yhä epäselvä koronapandemian vuoksi. Kansainvälinen autoliitto FIA kuitenkin valmistelee jo kovaa vauhtia myös ensi kautta, jonne se lupaa tiimeille joustavuutta tiettyjen sääntöjen ja luokitusten osalta. 

Talleilla ei ole tällä hetkellä testimahdollisuutta, mutta muita valmisteluja toki voi tehdä. Rallin MM-sarjassa kauden aikana on mahdollisuus luokitella tietty määrä uusia osia, niin kutsuttuja jokereita. Kausi 2021 on kuitenkin viimeinen nykyisillä WRC-autoilla, joten hirveän suuria panostuksia tallit eivät halua tehdä.

Ainoa poikkeus on Toyota, joka valmistelee parhaillaan uutta Toyota GR Yarista ensi vuodeksi. Vanha Yaris-malli poistuu myynnistä siviilipuolella, joten Toyota haluaa markkinoida WRC-näyttämöillä ensi sesongilla GR-versiota.

GR Yarista ehdittiin testata ennen koronapaussia Espanjassa ja Suomessa. Mäkisen tiimi haki tiettävästi FIA:lta poikkeuslupaa testeille huhti-toukokuussa, mutta tuloksetta. Toyotalla on Keski-Suomessa testialue, jolla se saa ajaa rajattomasti testejä, mutta tähän lupaa ei herunut. Uusi luokitusjokereita koskeva tieto on kuitenkin ainakin pieni kädenojennus kattojärjestöltä Toyotaa kohtaan.

Lue myös: Tommi Mäkisen WRC-tiimille takaisku – FIA:n rallipomolta tiukka linjaus

FIA:n rallipuolen pomo Yves Matton kertoo DirtFish-sivustolla, että järjestö keskustelee viikottain autovalmistajien kanssa tulevaisuuden säännöistä.

– Kysymme heidän mielipidettään koko ajan. Haluamme palautetta ihan huipulta asti. Meillä oli jokereiden suhteen nettiäänestys viime viikolla. Lupaamme siltä osin joustavuutta, jotta MM-sarja on kiinnostava kaikille osakkeenomistajille, Matton sanailee.

– Tilanne on kaikkien valmistajien osalta erilainen. Kun sanon, että lupaamme joustavuutta, niin se on vain MM-sarjan parhaaksi, jotta kaikki valmistajat ovat mukana myös tulevaisuudessa.

Matton kuitenkin korostaa, että kaikki sääntömuutokset täytyy saada hyväksyttyä jokaisen tiimin toimesta.

– Ne voivat perustua vain tiimien ja FIA:n yhteiseen sopimukseen. Asioihin pitää tässä  tilanteessa mukautua, mutta vain yhteisten päätösten kautta ja ilman kiirettä. Koronatilanne kehittyy viikko viikolta ja me emme halua tehdä päätöksiä, jotka eivät perustu tuoreimpiin faktoihin, Matton sanoo.

Lue myös nämä