Kommentti: Olisiko rallin MM-sarjaa enää ilman tätä miestä? – Tässä on Jyväskylän merkittävin pikku-ukko

Toyota Motor Companyn hallituksen puheenjohtaja Akio Toyoda, 67, päätti antaa tallipäällikkö Jari-Matti Latvalalle mahdollisuuden ajaa Jyväskylän MM-rallissa.
Akio Toyoda
Akio Toyoda on intohimoinen rallimies. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Samalla hän asemoi itsensä hetkeksi Latvalan sijaiseksi.

Toyoda kuuluu sukuun, jonka aikoinaan perustama firma on taloudellisilta muskeleiltaan suurempi kuin Suomen valtio. Siksi on kiva, että upporikas pikku-ukko tykkää moottoriurheilusta ja sen ylivoimaisista keskisuomalaisedustajista Tommi Mäkisestä ja Kalle Rovanperästä.

Joku töysäläinenkin, tämä Latvala, livahti siitä ovesta – ja muutti kuulemma Jyväskylään.

Niin ihmisen kuuluu tehdä.

Mutta tämä Toyoda. Hän hallinnoi 600 miljoonan henkilökohtaista omaisuutta ja lähes 30 miljardin arvoista yhtiötä. On perusteltua kysyä, olisiko rallin MM-sarjaa enää olemassakaan ilman Toyotan paluuta tehdastalliksi kuusi vuotta sitten.

Voi olla, ettei. Nyt on.

Tämäkin ralli jätti Jyväskylän seutukunnalle arviolta 17 miljoonaa euroa. Lisäksi Toyota on ilmoittanut perustavansa kaupunkiin hiilinegatiivisen ralliautojen testialueen. Jo nyt Toyotan lukuun työskentelee täällä 150 ihmistä ja lisää on tulossa.

Uskon, että Jyväskylän ensimmäisten asukkaiden jälkeläisenä puhun myös erään pirkkalalaissyntyisen Tappara-fanin suulla, kun nyökkään hillitysti ja totean, jotta ”arigato, Morizo sama”.

Morizo on nimi, jota Toyoda käyttää harrastaessaan moottoriurheilua kuljettajan roolissa. Japaninkielinen sana Morizo tarkoittaa muuten paksurunkoisten puiden muodostamaa metsää tai metsää pyhäkön ympärillä.

Mikäs sen sopivampaa.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin ratkaisuhetket.

Lue myös nämä