Kestääkö nuori Solberg kotikisan paineet? Entä mitä tekee Tänak? – ”Iso polte palata takaisin taistelemaan kärkisijoista”

Hyundain virolaiskuski Ott Tänak janoaa onnistumista Ruotsin lumilta tällä viikolla.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Vincent Thuillier/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vaikka Hyundain suorituskyky kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa oli kehno, ei Tänakia voi sulkea pois voittotaistelusta Ruotsin lumilla. Tänak vei nimiinsä viime vuonna ajetun Rovaniemen talvirallin sekä on ajanut kertaalleen ykköseksi ja kahdesti toiselle sijalle Ruotsissa.

Monte Carlossa Tänak jäi ilman MM-pisteitä keskeytyksen vuoksi, joten virolainen todella tarvitsee onnistunutta suoritusta Ruotsista, jottei MM-kamppailu karkaa heti alkukaudesta.

– Luvassa on ihan uusi ralli kaikille, koska kisa on muuttanut pohjoiseen. En oikein tiedä, mitä odottaa, mutta lumella olen aina nauttinut ajaa. Ruotsissa saimme ensimmäisen podiumin Hyundailla (2020), joten olisi hienoa uusia sama tulos myös tällä kertaa, Tänak sanailee.

– Meillä on iso polte palata taas takaisin taistelemaan kärkisijoista hankalan avausrallin jälkeen. Nyt on tärkeää saada positiivinen kierre päälle, jota voikin sitten jatkaa loppuvuoden. Viime vuonna voitimme napapiirillä, joten tiedämme, mitä vaaditaan ollakseen nopea tällä alustalla, virolaistähti suunnittelee.

Tänakilla ja Hyundain belgialaiskuskilla Thierry Neuvillella löytyy menestystä lumiralleista, mutta tiimin kolmas kuljettaja Oliver Solberg on uuden edessä. Solberg kisaa nyt ensimmäistä kertaa kotirallissaan ykköskaliiberin kalustolla. Paineet ovat kovat, sillä nuorukainen tarvitsee onnistumista hankalan jakson jälkeen.

– On varmasti tunteellista kilpailla ensi kertaa tehdaskuskina kotirallissa. Siitä olen unelmoinut koko elämäni. Uusi rallin tukikohta on hieno juttu, sillä sitä tarvitsemme, jotta kisa voi taata talviset olosuhteet. Toki on surullista, että emme ole enää niin lähellä kotikaupunkiani, Solberg juttelee.

– Lumi ja jää ovat lempialustani. Ajotyylin on oltava aggressiivinen. Luvassa on nopeita, mutta hankalia pätkiä, paljon lunta ja ehkä myös poroja.

Katso alapuolelta, miten Solberg testasi Keski-Suomen lumilla.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,398231″ ap mute]

Lue myös nämä