Jari-Matti Latvalalla radikaali ehdotus, jos rallin MM-sarja rysäyttää ojasta allikkoon

Rallin MM-sarjan päättäjät pohtivat parhaillaan, miten lajin suosiota saataisiin nostettua.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö eivät ole vieläkään kertoneet virallisesti suunnitelmistaan. Vahvojen tietojen mukaan MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan Rally1-luokituksen hybridikilpureilla vuoteen 2026 saakka, mutta tästäkään asiasta ei ole annettu virallista tiedotetta.

Lue myös: Lähde: Rallin MM-sarjassa merkittävä sopimus

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala painottaa, että päätöksiä pitää saada ja pian.

– Meidän täytyy tietää ensi vuoden kalenteri ja meidän täytyy tietää, mitä me teemme vuosina 2025 ja 2026. Jos mukaan halutaan uusia autonvalmistajia, pitäisi pian olla selvillä myös se, mitä tehdään vuosina 2027 ja 2028, Latvala alleviivaa Rallit.fille.

– Nämä asiat ovat kriittisiä lajin kannalta. Lajia kohtaan on kiinnostusta ja ralli on hyvä laji. Mutta miten se saadaan pysymään kiinnostavana? Voidaan tehdä kaikenlaisia promootiojuttuja, mutta lähtökohtaisesti tärkeintä on se, että mukana on autoja ja kilpailijoita. Siitähän se kokonaisuus muodostuu.

Rallin MM-sarjan suurin ongelma on tällä hetkellä se, että pääluokassa on mukana vain kolme autonvalmistajaa. Toyotalla ja Hyundailla on puhtaat tehdastallit, kun talousvaikeuksien kanssa sitkutteleva M-Sport ajattaa Fordeja ilman täyttä tehdastukea.

Rally1-luokituksen hybridiautot tulivat mukaan sarjaan viime vuoden alussa. Alkuperäisenä tavoitteena oli, että uusilla autoilla mukaan saataisiin houkuteltua lisää autonvalmistajia. Mutta toistaiseksi uusien tiimien kiinnostus on ollut todella vähäistä – tai jopa olematonta.

Sekään ei ole täysin kiveen hakattu, että kaikki nykyiset tiimit olisivat mukana tulevaisuudessa.

– Uskon, että ensi vuonna kaikki kolme tiimiä jatkavat, mutta siitä eteenpäin on isoja kysymysmerkkejä, Latvala sanoo.

Nykyisten Rally1-autojen hintalappu on jopa miljoonan euron yläpuolella. Latvalan mukaan kilpurien pitäisi olla huomattavasti halvempia.

– Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta jos tilanne menee tulevaisuudessa vaikeammaksi, eikä uusia valmistajia saada mukaan, niin sitten pitäisi hypätä Rally2-autoon ja tehdä siitä kehittyneempi versio, Latvala kaavailee.

– Jos tästä lähtee yksi valmistaja pois, silloin täytyisi heti tehdä tällainen ratkaisu ja hypätä Rally2-autoon.

Latvalan oma sopimus Toyotan tallipäällikön pestistä umpeutuu jälleen vuoden lopussa. Latvala on hoitanut hommaa vuoden 2021 alusta lähtien, eikä hänellä ole hinkua vaihtaa työpaikkaa.

– Haluaisin jatkaa vielä ensi vuonna. Nämä vuodet ovat olleet hienoja ja nytkin meillä on hyvät ainekset merkkimestaruuteen.

– Tänä vuonna olen itse päässyt ajamaan Jyväskylässä Rally1-autolla ja Japanissa Rally2-autolla. Se oli iso kunnianosoitus Toyotalta. Haluan itsekin olla lojaali heille.

Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan ensi viikolla Chilessä.

Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.

Lue myös nämä

  • Uusimmat