MM-sarjassa jaetaan kuljettajien ja karttureiden maailmanmestaruuksien lisäksi myös valmistajien titteli, josta kilpailevat pääluokan tiimit. Jokaisessa rallissa talli saa nimetä kolme kuljettajaa ajamaan valmistajien pisteistä. Lopputuloksista lasketaan mukaan tallin kaksi parasta kuljettajaa, jotka tuovat pisteitä tiimin yhteispottiin.
Toyota on ajattanut osassa tämän kauden kisoista jopa neljää autoa. Hyundailla on puolestaan kolme autoa jokaisessa rallissa, mutta ensi vuonna talli saattaa siirtyä neljän auton taktiikkaan.
M-Sport Ford ei ole keskittynyt tänä vuonna lainkaan valmistajien MM-sarjaan. Brittitiimi on ajattanut ralleissa vain kahta omaa autoaan, joita ajavat Ott Tänak ja Pierre-Louis Loubet. Todennäköistä on, ettei M-Sportilla ole sen enempää Rally1-autokuntia ensi vuonnakaan.
Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, ettei M-Sport pysty millään taistelemaan valmistajien mestaruudesta. Tallipomo Millenerillä on tosin mielessään idea, jolla M-Sport voisi päästä peliin mukaan.
– Kaikilla nykyisillä valmistajilla on Rally2-auto tammikuun alusta lähtien. Miksi emme voisi siis tehdä erilaista valmistajien MM-sarjaa? Mukana olisi kaksi Rally1-autoa ja yksi Rally2-auto, jotka ajaisivat valmistajien MM-pisteistä, Millener ehdottaa.
M-Sport ja Hyundai ovat ajattaneet jo pidempään Rally2-autojaan MM-sarjan WRC2-luokassa. Toyotan upouusi Rally2-kilpuri on puolestaan tekemässä debyytin MM-sarjassa ensi kauden avaavassa Monte Carlon MM-rallissa.
– Olen maininnut tästä ideasta promoottorille. He olivat kiinnostuneita siitä, Millener sanoo.
Millenerin mukaan uudistus kasvattaisi entisestään rallin MM-sarjan kakkosluokan merkitystä.
– Kuvitelkaapa sellainen tilanne, että tallien juniorikuljettajat ratkaisisivat valmistajien maailmanmestaruuden kakkosluokassa. Se olisi aika siistiä, Millener tuumii.
Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.