Hyundai-pomolta suoraa puhetta – tässä on WRC-rallitiimin suurin ongelma: ”Emme voi tehdä asialle juuri mitään”

Hyundain WRC-talli on yrittänyt haastaa Toyotan tällä kaudella rallin MM-sarjassa, mutta se on jäämässä jälleen kakkoseksi.
Francois-Xavier Demaison
Francois-Xavier Demaison. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai nappasi valmistajien mestaruudet vuosina 2019 ja 2020, mutta siitä eteenpäin Toyota on dominoinut sarjaa. Myös tänä vuonna Toyota on ollut pysäyttämätön: Suomessa päämajaansa pitävä tiimi on voittanut kauden kymmenestä osakilpailusta peräti kahdeksan, kun taas Hyundailla ja M-Sport Fordilla on vain yksi voitto kumpaisellakin.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.

Hyundai on hakenut tänä vuonna uutta nousua myllertämällä johtoporrastaan. Tallin teknisenä johtajana aloitti kesällä Francois-Xavier Demaison, josta Hyundai toivoo sateentekijää.

Mutta sadetta ei voi vetäistä tyhjästä parantamaan satoa. Demaisonillakin on edessään kova urakka, sillä lähtökohdat ovat kaukana ihanteellisista.

– Tämä on hieno rallitalli, jossa on hyviä ihmisiä. Ainoa ongelmamme on se, että ralliauton suunnittelu aloitettiin liian myöhään tässä projektissa, Demaison viittaa DirtFish-sivustolla muutaman vuoden takaisiin tapahtumiin.

Hyundai oli WRC-talleista viimeinen, joka alkoi kehittää Rally1-luokituksen hybridikilpuriaan. Toyota ja M-Sport Ford olivat jo testaamassa autojaan, kun Hyundain menopeliä suunniteltiin vielä paperilla.

– Luullakseni auton luokitusta varten ei ollut paljonkaan testaamista, joten se on isoin ongelma. Emme voi tehdä asialle juuri mitään. Meidän täytyy vain elää jäljellä olevien luokitusjokereiden kanssa ja yrittää parantaa autoa niin paljon kuin pystymme, Demaison tunnustaa.

Rally1-autojen aikakausi alkoi viime vuoden alussa. Toyota putsasi kaudella 2022 palkintopöydän selvällä erolla Hyundaihin.

Mutta Hyundailla ei ole lyöty hanskoja tiskiin.

– Tilanne on tämä. Meillä on luotettavuusongelmia, jotka yritämme korjata mahdollisimman nopeasti. Tällä hetkellä meidän pitää tehdä kompromisseja suorituskyvyn suhteen, jotta voimme välttää muut ongelmat. Jokerit tulevat käyttöön myöhemmin tänä vuonna, Demaison sanoo.

Demaisonin mukaan Hyundai i20 N Rally1 -auton suunnittelussa on saatettu oikoa hieman mutkia kiireen vuoksi. Ranskalaispomo arvioi, että autossa muutamat asiat voisivat olla toisella tavalla, jos hän olisi päässyt piirtämään kilpurin.

– Meillä kaikilla on erilaisia kokemuksia, joita hyödynnämme. Olemme vanhoja kavereita, joten yritämme maksimoida kokemuksemme ja laittaa kaiken autoon.

– Kun pääsemme suunnittelemaan uuden auton, teemme siitä paljon paremman. Siitä ei ole epäilystäkään, Demaison paaluttaa.

Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.

Lue myös nämä