Toyota-tähti testasi uutta prototyyppiä ja sanoi suorat sanat – näin FIA-pomo vastasi

Toyota-kuljettaja Elfyn Evans pääsi ensimmäisenä kuljettajana ottamaan maistiaiset ensi kauden Rally1-auton prototyypistä.
Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva:Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Evans ajoi Kroatian MM-rallin testeissä Toyotan Rally1-autolla, missä oli samanlainen pienempi takasiipi, mitä on suunniteltu käytettäväksi ensi vuoden MM-sarjassa. Tämän lisäksi myös hybridiyksikön ilmanottoaukot oli tukittu.

Evans ei varsinaisesti ollut vakuuttunut uudesta autosta ja teki tämän selväksi.

– Voin sanoa, että se ei ollut mitenkään erityisen jännittävää, Evans sanoi suoraan testien jälkeen.

FIA julkaisi helmikuussa omat radikaalit muutosehdotuksensa rallin MM-sarjaan, mutta valmistajat eivät ole olleet niihin tyytyväisiä.

Nyt yleinen uskomus on se, että FIA työstää parhaillaan kompromissia kauden 2025 teknisistä säännöistä. Kompromissista olisi tarkoitus kertoa sidosryhmille ennen kesäkuussa järjestettävää maailman moottoriurheiluneuvoston kokousta.

FIA-pomo Andrew Wheatley tarjosi medialle lisätietoja vuodelle 2025 ehdotettavista sääntömuutoksista.

– Viisivuotisen Rally1-prosessin alussa oli täysin selvää, että meillä on hybridiyksikköjen toimittajan Compact Dynamicsin kanssa kolmivuotinen sopimus, mutta emme ole aikeissa muuttaa Rally1-autojen konseptia, Wheatley sanoi Autosportin mukaan.

– Ainoa keskustelu, mitä olemme käyneet Rally1-autojen muuttamisesta, on liittynyt takasiipeen. Haluamme ottaa takasiivestä yhden alatason pois, mutta säilytämme ylemmän tason, Wheatley jatkoi.

FIA:n suunnitelma on saada Rally1-autoista tehoja pois aerodynaamisilla ratkaisuilla ja hybridiyksikön poistamisella. Tarkoituksena on, että Rally2-autot vastaisivat tulevaisuudessa enemmän Rally1-autoja.

– Muutokset käsittävät puolet takasiivestä, hybridiyksikön poistamisen sekä painoeron kompensoinnin, mikä tarkoittaa pienempää rajoitinta. Käytännössä tämä tasoittaa tehon ja painon suhteen, Wheatley avasi.

Tehojen pudottaminen on herättänyt valmistajien keskuudessa kritiikkiä. Nykyiset Rally1-autot ovat sekä äänimaailmaltaan että tehoiltaan varsin näyttäviä ilmestyksiä, ja huolena on, että suunnitellut muutokset laskevat pääluokan autojen tehoja ja näyttävyyttä liiaksi.

Lue myös nämä