Hybridikilpurit pakottavat myös rallin MM-sarjan rengasvalmistajan sopeutumaan – ”Sitä meidän on tutkittava”

Pirelli
Andreas Mikkelsen testasi Pirellin renkaita kesällä 2020. Kuva: Pirelli
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Italialainen Pirelli palasi yli kymmenen vuoden tauon jälkeen rallin MM-sarjaan, kun päättyneellä kaudella 2021 vain Pirellin renkaita nähtiin WRC-autojen alla. 

Vaikka Pirellin perinteet moottoriurheilun puolella ovat huimat, ei valmistautuminen tähän vuoteen ollut helppo. Koronapandemia karsi rutkasti Pirellin ja norjalaisen testikuski Andreas Mikkelsenin ajokilometrejä.

– Rehellisesti sanottuna olen erittäin tyytyväinen. On tietenkin itsestään selvää, että ralli on osa meidän DNA:ta, mutta tällä kertaa valmistautuminen ei ollut helppo, Pirellin moottoriurheilun päällikkö Mario Isola sanoo sarjan verkkosivuilla.

– Tiedämme kaikki, että moottoriurheilutuotteet kehittäminen on todella nopea projekti, mutta nyt se tehtiin vielä pandemian varjossa. Se kuitenkin blokkasi meiltä kaiken toiminnan joksikin aikaa. Meillä ei ollut mitään kokemusta tämän sukupolven WRC-autoista, joten sopeutumisen piti olla nopeaa vain parilla testillä.

Kaudesta 2021 jäi kuitenkin rengasvalmistajan osalta suhteellisen hyvä käsitys. Toki renkaita meni, mutta eivät ne muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kenenkään kilpailua pilanneet. Toki Pirellin pyörä vaati kuskeilta totuttelua, koska se on luonteeltaan erilainen kuin aiemman rengasvalmistajan Michelinin.

– WRC on tilaisuus kehittää renkaita, mikä ei samalla tavalla ole mahdollista radalla. Rallissa kuitenkin ajetaan jäällä, lumella ja soralla. Ensimmäisestä vuodesta jäi aika positiivinen maku, vaikka toki tiedostamme, että voimme edelleen kehittyä paljon, Isola summaa.

Vuonna 2022 MM-sarjassa ollaan uuden edessä, kun Rally1-kilpurit toimivat hybridivoimalla.  Pirelli on tottunut hybridivehkeisiin muun muassa F1-sarjassa, mutta toki nyt kyseessä on täysin eri maailma.

– Olen varma, että ensi vuosi on tätäkin vuotta parempi. Rallin MM-sarja kasvaa ja tulevaisuudessa kisojen määrää ollaan lisäämässä. On erittäin hienoa, että saamme olla mukana. Hybridimoottoreilla vääntö on erilaista, joten sitä meidän pitää tutkia renkaiden osalta. Uskon, että olemme kuitenkin valmiita uuteen haasteeseen, Isola sanailee.

– Tavoitteena on edelleen kehittää tuotteitamme jatkuvasti. Autot muuttuvat ja suorituskyky kasvaa, joten renkaita on sopeutettava tilanteeseen.

Katso alapuolelta kauden 2021 päätösrallin Monzan osakilpailun parhaat palat. 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat