Quantcast

Esapekka Lappi vertaa Citroenin ja Toyotan WRC-autoja: ”Peruskielellä se on kierroskone”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi testasi tällä viikolla Citroen C3 WRC -autoa Ranskassa. Kuva: Aurelien Vialatte / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroenille täksi vuodeksi siirtynyt Esapekka Lappi on saanut ensimaistiaiset ranskalaistallin C3 WRC -ralliautosta.

Torstaina 28 vuotta täyttänyt Lappi ajoi viimeiset kaksi kautta Toyotalla ja saavutti ”puuppolalaistiimissä” yhden voiton ja kaikkiaan neljä palkintokorokepaikkaa rallin MM-sarjassa. Lapille ja kartanlukija Janne Fermille olisi ollut tarjolla jatkosopimus Toyotalta, mutta suomalaispari päätti siirtyä kaksivuotisella sopimuksella Citroenille.

Lappi testasi Citroenin C3 WRC:tä viimeksi torstaina valmistautuessaan Monte Carlon MM-ralliin. Jo muutaman testipäivän jälkeen pieksämäkeläiselle on tullut selväksi, että ranskalaispirssissä on vielä hiottavaa.

– Autossa on potentiaalia, mutta mielestäni kaikkea ei vielä käytetä hyödyksi. Meidän pitää tehdä töitä varsinkin sen kanssa, että saamme kaiken hyödyn irti soralla. Muutamalla jutulla saadaan autoon varmasti lisää vauhtia, mutta sitä en tiedä, millä aikavälillä muutokset voidaan tehdä ja vaativatko ne luokittelua, Lappi kertoo Rallit.fille.

– Ainakin aerodynamiikasta voidaan kaivaa lisää potentiaalia. Myös downforce-efektiä uupuu jonkin verran soralla. Jousituksestakin pystytään varmasti saamaan pikkaisen lisää pitoa, Lappi listaa.

Lappi pääsi viime kaudella juhlimaan valmistajien MM-sarjan mestaruutta Toyotan kanssa. Toyota Yaris WRC osoitti vahvuutensa varsinkin loppukauden kilpailuissa. Citroen jäi viimeiseksi tallipisteissä.

Lapin mukaan Citroenin ja Toyotan autoissa on selkeitä eroja.

– Ideologia esimerkiksi moottorin osalta on hieman erilainen. Toyotassa on ajettavuutta ja vääntöä enemmän, ja Citroenissa on taas voimaa enemmän ylhäällä – peruskielellä se on niin sanottu kierroskone. Sitä en tiedä, kumpi on loppupeleissä parempi ja nopeampi, mutta siinä on yksi isoimmista eroista.

– ”Sitikassa” vaihteisto ja voimansiirto toimivat jonkin verran paremmin kuin Toyotassa. Siinä on selvä steppi parempaan suuntaan, Lappi sanoo.

Kauden avauskilpailu Monte Carlo -ralli alkaa ensi viikon torstaina 24. tammikuuta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat