Monte Carlossa ajetaan lumisilla asfalttiteillä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Analyysissä Monte Carlon MM-rallin reitti – tämä kaikki sinun pitää tietää legendakisasta

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittibloggari

Monte Carlo -rallin reitissä on tänä vuonna uutta lähtöpaikka ja yli kolmannes erikoiskokeista, mutta monet rallin erityislaatuiset piirteet ovat säilyneet ennallaan.

Monte Carlo -ralli eroaa muista MM-ralleista monin eri tavoin. Se on kauden ainoa asvalttiteillä ajettava talvikilpailu, joten erikoiskokeet voivat sisältää mitä tahansa kuivasta asvaltista lumeen ja jäähän tai kaikkeen siltä väliltä. Muuttuvat olosuhteet saattavatkin vaikuttaa ajettavan erikoiskokeen luonteeseen enemmän kuin tiet itse.

Tien pinnan erityislaatuisuuden lisäksi  Monte Carlo on usein ollut kauden ainoa kilpailu, jossa jo torstaina ajetaan oikeita erikoiskokeita, ja Korsikan ohella ainoa, jossa ei ole ainuttakaan yleisöpyöritystä. Viime kaudella ”Monten” avauspäivänä ajettiin myös kauden ainoat yöpätkät.

Vaikka ralli kulkee Monacon lipun alla, kaikki sen pätkät ajetaan Ranskan maaperällä. Keskuspaikkana toimii Gapin kaupunki, mutta viimeinen yötauko on Monacossa, minkä aikana superrallisäännön käyttäminen ei ole mahdollista.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa

Torstai 24.1.
 Aikataulu
 11:00 Shakedown Gap                           3.35 km
 20:38 EK1       La Bréole - Selonnet         20.76 km
 21:41 EK2       Avançon - Notre Dame Du Laus 20.59 km
 22:41 Huolto    Gap

Viime vuosina Monte Carlon ralli on alkanut juhlaseremonioilla Monacossa, ja matkalla kohti Gapia on ajettu kaksi pätkää. Tänä vuonna kilpailu starttaa suoraan Gapista, joten siirtymäosuuksien määrä torstaina on pienempi. Tämän johdosta myös testierikoiskoe voidaan järjestää torstaiaamuna, kuten muissa ralleissa, keskiviikkoillan hämyn sijasta.

Gapin lähellä ajettava shakedown itsessään ei ole muuttunut viime vuodesta. Se on melko kapea tie, joka kulkee alhaalla laaksossa metsien ja maaseutukylien läpi, joten se poikkeaa vuoristoteiden luonteesta ja sääolosuhteista melkoisesti.

Vaikka shakedownilla ei tänä vuonna lisävaloja tarvita, ne on syytä kuitenkin säätää kuntoon kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle, jotka saattavat hyvinkin olla kauden ainoat yöpätkät muutamaa yleisöpyöritystä lukuun ottamatta. Viilenevä ja pimenevä ilta tuottaa varmasti yllättävät ja haastavat keliolosuhteet, kun etuautotkin joutuvat ajamaan pätkät montaa tuntia aiemmin.

Monte Carlo
Monte Carlon avausiltana tarvitaan lisävaloja. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Nämä Gapin kaakkoispuolella ajettavat torstai-illan erikoiskokeet ovat uusia tälle vuodelle. Nykyrallille harvinaisesti ne ajetaan myös vain yhden kerran koko kilpailun aikana. Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa uusi kausi kuin oudoilla pätkillä pimeässä? Ensimmäinen pätkä La Bréole – Selonnet sisältää tosin muutaman kilometrin osuuden vuonna 2014 ajetusta erikoiskokeesta Selonnet – Breziers, joka voidaan nähdä seuraavalla videolla kohtaan 3:55 asti, jolloin reitti tulee kääntymään oikealle.

 

Tällä pätkällä on myös Montelle harvinaisesti shikaani noin 10 kilometriä lähdöstä. Ilman sitä osuudella ajettaisiin kaksi kilometriä melko varmasti kaasu pohjassa.

Shikaani Monte Carlossa 2019
Shikaani EK1:lla. Kuva: Google Maps Street View

Seuraavien sääennustekaavioiden avulla on mahdollista nähdä sääennuste erikoiskokeiden lähellä nykyhetkestä seuraavan 48 tunnin aikana. Etenkin Monte Carlossa sää voi vaihdella nopeasti ja vaikuttaa paljonkin erikoiskokeen tuloksiin. Tähän artikkeliin palaamalla löydät nopeasti sääennusteet koko rallin kaikille erikoiskokeille.

Sääennuste EK1:lle La Breole – Selonnet, joka ajetaan torstaina klo 20:38 Suomen aikaa.

Avançon – Notre Dame Du Laus on edeltäjänsä tavoin 20-kilometrinen erikoiskoe. Kartan perusteella alussa on jouheampaa nousua ja lopussa syheröisempää laskettelua alas neulansilmien läpi. Pätkällä on myös aika monta risteystä.

Sääennuste EK2:lle Avançon – Notre Dame Du Laus, joka ajetaan torstaina klo 21:41 Suomen aikaa.
Perjantai 25.1.
 Aikataulu
 08:30 Huolto Gap
 10:11 EK3    Valdrome - Sigottier 1 20.04 km
 11:14 EK4    Roussieux - Laborel 1  24.05 km
 12:37 EK5    Curbans - Piegut 1     18.47 km
 13:27 Huolto Gap
 15:23 EK6    Valdrome - Sigottier 2 20.04 km
 16:26 EK7    Roussieux - Laborel 2  24.05 km
 17:49 EK8    Curbans - Piegut 2     18.47 km
 18:44 Huolto Gap

Perjantaina ajetaan Gapin lounaispuolella kolme pätkää kahteen kertaan. Niistä ensimmäinen, Valdrôme – Sigottier, on aivan uusi. Amatöörikuvaajan väärään suuntaan ajetun videon perusteella voidaan todeta tien olevan melko kapea ja röykkyinen. Tie kulkee laaksoissa ja metsissä, mutta kohoaa myös vuorelle neulansilmien kautta.

Roussieux – Laborel on muunneltu versio viime vuonna Roussieux’sta Eygalayesiin kulkeneesta erikoiskokeesta. Tänä vuonna se loppuu 20 kilometrin kohtaan viime vuoden pätkää mutta alkaa 4,3 kilometriä aiemmin. Viime vuoden incar-videoiden perusteella voidaan todeta, että pätkä on keskileveää, melko nopeaa ja jouheaa tietä. Shakedownin ja edellisen pätkän tavoin se kulkee metsissä ja maaseudulla vuoristoteiden sijaan, eikä pätkällä ole yhtään kunnon neulansilmämutkaa kuin uudella alkuosuudella.

Sääennuste EK:lle 3+6 Valdrôme – Sigottier, joka ajetaan perjantaina klo 10:11 ja 15:23 Suomen aikaa.

Viime vuonna Teemu Sunisen viimeinen WRC2-ralli jäi kesken hänen ajettuaan tällä erikoiskokeella rajusti ulos tieltä nokka edellä, kun taas Craig Breenin kilpailun pilasivat jarrumurheet, jolloin Esapekka Lappi joutui jopa ohittamaan hänet pätkällä.

Sääennuste EK:lle 4+7 Roussieux – Laborel, joka ajetaan perjantaina klo 11:14 ja 16:26 Suomen aikaa.

Gapin eteläpuolella ajettava Curbans – Piegut on rallin neljäs uusi erikoiskoe. Piegutista Urtisiin on ajettu erikoiskoe viimeksi vuonna 2004, ja tämän vuoden pätkä kulkee samaa reittiä, joskin eri suuntaan. Tuolloin se oli rallin hitain erikoiskoe, jolla keskinopeus oli alle 70 km/h ensimmäisellä ajokerralla.

Jälleen amatöörikuvaajan videosta voi saada selville, millaisista teistä on kyse. Alkupuoli on hyvin kapeaa tietä, jolla on pari yllättävää risteystä sekä neulansilmiä.

Joissain mutkissa on ollut jo kuvaushetkellä nähtävissä, kuinka tie vaihtelee kuivasta asvaltista yllättäen jäiseksi ja lumiseksi. Muutama tällainen jäinen neulansilmä tulee hieman silmillekin. Rallin aikana keliolot voivat olla toki aivan toiset, mutta on selvää, että juuri nämä varjoisemmat mutkat ovat todennäköisesti silloinkin petollisen liukkaita.

Pätkän loppuosa on leveämpää tietä, mutta parin kylän läpiajoissa talot ovat aivan kiinni tiessä. Lopussa ajetaan välillä myös isoa kovaa ja lasketellaan lukuisten neulansilmien läpi alas vuorelta.

Tämä on varmasti ainakin perjantaipäivän vaikein pätkä, ehkä jopa koko rallin.

Sääennuste EK5+8:lle Curbans – Piégut, joka ajetaan perjantaina klo 12:37 ja 17:49 Suomen aikaa.
Lauantai 26.1.
Aikataulu

08:52 Huolto Gap
09:58 EK9    Agnières-en-Dévoluy - Corps 1              29.82 km
11:16 EK10   Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 1 16.87 km
12:26 Huolto Gap
13:47 EK11   Agnières-en-Dévoluy - Corps 2              29.82 km
15:08 EK12   Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 2 16.87 km
16:18 Huolto Gap

Lauantaina ajettavat Gapin pohjoispuolen erikoiskokeet ovat pysyneet muuttumattomina tälle vuodelle, joskin päivä on typistetty neljään erikoiskokeeseen viiden sijasta. Tämä johtunee uusista säännöistä, joiden mukaan MM-rallin pituus saa olla enintään 350 kilometriä.

Rallin pisin pätkä, 30-kilometrinen Agnières-en-Dévoluy – Corps oli viime vuonna ensimmäisellä ajokerralla yllättävän luminen, ja ensimmäiset autot menettivät paljon aikaa tietä auratessaan – Craig Breen hävisi jopa neljä minuuttia pohja-ajalle startattuaan ensimmäisenä reitille. Tämä lumi-inferno aiheutti myös keskeytykseen johtaneen ulosajon Dani Sordolle sekä pyörähdykset Elfyn Evansille ja Kris Meekelle.

Erikoiskoe putsaantui lopulta lumesta niin paljon, että nopeimmat WRC-autot olivat jopa puoli minuuttia toistaan nopeampia. Eikä tässä vielä kaikki, vaan Andrea Nucita onnistui ajamaan uskomattomasti neljänneksi nopeimman ajan takavetoisella Abarth 124 RGT:llä lähdettyään 26:ntena autona matkaan.

 

Toisella ajokerralla lumesta ei ollut yhtä paljon haittaa, mutta erikoiskoe oli silti haastava. Thierry Neuville luisui takaperin penkkaan nopeahkolla metsäosuudella pätkän keskivaiheilla. Toinen pätkän uhri oli Esapekka Lappi, joka kävi myös penkassa, vaurioitti vannettaan ja joutui lopulta vaihtamaan renkaan pätkällä.

 

EK:n puolivälin jälkeen tulee muutamia rytmiä sekoittavia risteyksiä pitkien suorien ja kapeiden kyläteiden välillä. Viime vuonna yhdessä erityisen haastavassa risteyksessä moni auto kävi pellolla, mukaan lukien Neuville ja Ott Tänak. Näihin ulosajoihin saattoi myös vaikuttaa huono näkyvyys suhteellisen korkeassa ilmanalassa.

 

Pätkän loppupuolella on ensin muutama tiukka neulansilmä metsässä, sitten kylän läpiajo ja näyttävä padon ylitys ennen saapumista nopealle ja leveälle loppuosuudelle, joka lisää rytminvaihdoksia entisestään. Näiden lisäksi haastetta lisää erikoiskokeen aikana ylitettävät useat kapeat sillat.

Vuonna 2017 pätkä ajettiin ensimmäistä kertaa, tosin hieman erilaisella loppuosuudella. Silloin Sebastien Ogier ja Elfyn Evans onnistuivat löytämään saman lumipenkan Fiestoineen.

 

Sääennuste EK9+11:lle Agnières-en-Dévoluy – Corps, joka ajetaan lauantaina klo 9:48 ja 13:47 Suomen aikaa.

Päivän toinen pätkä Saint-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve alkaa pikkukylässä, jossa kuskit joutuvat ajamaan liikenneympyrän ympäri Gymkhana-hengessä. Sitten jatketaan mäkeä ylös Ancellen hiihtokeskukseen ja lasketellaan alas kapeita, usein lumisia metsäteitä pitkin. Juuri näillä teillä Kris Meeke ajoi viime vuonna penkkaan, johon oli aseteltu Irlannin lippu. Hänen irlantilainen kartanlukijansa Paul Nagle mahtoi olla mielissään.

Kun autot putkahtavat ulos metsästä laaksoon, muuttuu tie leveämmäksi ja usein myös kuivemmaksi, ja vauhdit kasvavat. Viime vuonna tämä näyttävä osuus nähtiinkin suorana lähetyksenä televisiossa.

Vuonna 2017 tämä erikoiskoe ajettiin hieman eri alkuosuudella. Silloin Juho Hänninen ajoi ”suoraan siihen v***n puuhun”, ja muillakin kuskeilla oli pienempää tai isompaa tapahtumaa samassa mutkassa pian Ancellen hiihtokeskuksen ohittamisen jälkeen.

 

 

Vuonna 2016, kun pätkä ajettiin ensimmäistä kertaa, alamäkiosuus oli erityisen luminen ensimäisellä ajokerralla. Andreas Mikkelsen oli onnistunut valitsemaan oikeat renkaat ja teki huikeat 43 sekunnin pohjat itse Sebastien Ogieriin. Toisella ajokerralla ei ollut enää niin lumista, mutta nyt Hyundait onnistuivat valloittamaan pätkän kolme nopeinta aikaa Ogierin jäädessä taas 46 sekuntia pohjista.

Vuonna 2016 Citroenit olivat epäonnisia tällä pätkällä: Kris Meeke osui isoon kiveen hajottaen vaihdelaatikkonsa, kun taas Stephane Lefebvre selvisi spinnauksella.

 

Sääennuste EK10+12:lle Saint-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve, joka ajetaan lauantaina klo 11:06 and 15:08 Suomen aikaa.
Sunnuntai 27.1.
Aikataulu
07:22 Renkaanvaihto Monaco
09:20 EK13          La Bolléne-Vésubie - Peïra Cava 1 18.41 km
10:08 EK14          La Cabanette - Col de Braus 1     13.58 km
11:55 EK15          La Bolléne-Vésubie - Peïra Cava 2 18.41 km
13:18 EK16          La Cabanette - Col de Braus 2     13.58 km

Lauantai-illan huollon jälkeen edessä on lähes 250 kilometrin siirtymä Monacon yötauolle, mikä vastaa samaa kuin Suomen MM-rallissa vietettäisiin yötauko Helsingissä. Sunnuntaina ajetaan rallin viimeiset pätkät aivan ruhtinaskunnan pohjoispuolella. Tämän alueen tiet ovatkin erittäin tuttuja Monte Carlo -rallin historiasta jo vuosikymmenien ajalta.

Erikoiskoetta nimeltä La Bolléne-Vésubie – Peïra Cava lyhennettiin viime vuonna sen parina aiempana vuonna ajetusta muodosta. Nyt heti pätkän alkupuolella on kuuluisa osuus, jossa tie on pengerretty jyrkkään seinämään ja kaiteiden takana on syvä pudotus. Välillä tie myös kulkee jyrkänteen sisällä tunnelin läpi.

 

Erikoiskokeen puolivälissä tullaan ikoniseen Col de Turinin hotellin pihaan. 80-luvun klassikkovideoissa tämä osuus ajettiin kaakosta luoteeseen, kun nyt paikkaan saavutaan luoteesta ja käännytään lounaaseen. Pätkän klassikkoversiota on ajettu viimeksi vuosina 2011-2013, kun taas vuonna 2010 tämän vuoden reitti ajettiin sellaisenaan, mutta eri suuntaan.

Viime vuonna La Bolléne-Vésubie – Peïra Cavan loppuosa oli erittäin jäinen ja liukas tuottaen hyvän esimerkin siitä, miten olosuhteet voivat vaihtua kesken pätkää. Kuljettajat joutuivatkin taistelemaan liukkautta vastaan käyttämällä hitaissa nopeuksissa isompia vaihteita ja matalia kierroksia. Tästä huolimatta sekä Esapekka Lappi että WRC-Fiestaa ajanut Bryan Bouffier osuivat samaan lumipenkkaan. Vielä ennen pätkän maalia on pari hyvin nopeaa osuutta, joissa autot saavuttavat liukkaudesta huolimatta huippunopeutensa.

Tämä pätkä muistetaan myös vuoden 2017 Power Stagena, jolla alkoi sataa kesken kaiken lunta. Ensimmäiset autot saivatkin ajaa pätkän edes osin kuivalla asvaltilla, mutta seuraavilla ei ollut enää mitään mahdollisuutta huippuaikoihin, ja varmasti tärkeämpää olikin päästä nastattomilla renkailla turvallisesti maaliin.

 

Sääennuste EK13+15:lle La Bolléne-Vésubie – Peïra Cava, joka ajetaan sunnuntaina klo 9:20 and 11:55 Suomen aikaa.

Lähellä ajettava La Cabanette – Col de Braus on nyt toista vuotta putkeen Power Stage. Se alkaa pitkällä laskeutumisella vuoren päältä lukuisten neulansilmien läpi laaksoon, mistä siirrytään röykkyisemmälle metsäosuudelle. Viime vuonna oikomisen seurauksena tielle noussut sora aiheutti yllättäviä vaihteluita pitoon. Kris Meeke kommentoikin pätkän maalissa mustan jään ja irtosoran yhdistelmää sanoin ”tämä ralli onnistuu aina yllättämään”. Esapekka Lappi menetti mahdollisuudet hyvään sijoitukseen aivan kalkkiviivoilla irtosoran liukastaman mutkan mennessä leveäksi, eikä pakkiakaan meinannut löytyä.

 

Pätkä ajettiin lyhyenä versiona vuonna 2016, mutta sitä ennen se ei ole kuulunut Monten reittiin viimeisen vuosikymmenen aikana. Vuonna 2005 teitä ajettiin eri suuntiin, pitkänä ja lyhyenä, kun taas vuonna 2009 rallin kuuluessa IRC-sarjaan molemmat tämän vuoden sunnuntaipätkät ajettiin yhdistettynä pitkänä versiona.

Sääennuste EK14+16:lle La Cabanette – Col de Braus, joka ajetaan sunnuntaina klo 10:09 ja 13:18 Suomen aikaa.
Olosuhteet ja lähtöjärjestys

Monte Carlossa lähtöpaikan merkitystä on vaikea ennakoida. Kuten viime vuonna nähtiin, tuoreessa lumessa voi olla vaikea ajaa ensimmäisenä tien puhdistuessa lumesta takana tuleville. Toisaalta taas jos tie on tasaisen jäinen, pito on hyvä nastarenkailla. Samalla nastat kuitenkin rikkovat jään pintaa ja tuottavat irtolunta, jota myös varmasti irtoaa tien reunoista. Silloin takaa tulevien nastarenkaat eivät saa yhtä hyvää otetta jään pinnasta. Lumettomissa olosuhteissa ensimmäinen auto saattaa vetää tien reunasta irtosoraa ja multaa tielle takana tulevia liukastamaan samalla tavalla kuin muissakin asvalttiralleissa.

Renkaanvaihto Monacossa.
Renkaanvaihto Monacossa sunnuntaiaamun valjetessa vuonna 2016. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.

Kauden ensimmäiseen ralliin startataan viime vuoden maailmanmestaruuspisteiden paremmuusjärjestyksessä, eivätkä torstain pätkät vaikuta vielä perjantain lähtöjärjestykseen. Täten miltei puolet rallista ensimmäisenä autona tiellä on Citroen ja rallin kuudesti voittanut Sebastien Ogier, joka varmasti toivoo, ettei rallin alkupuolella sada lunta. Viime vuonna hän hallitsi avauspätkän haastavat olosuhteet kovimpien kilpakumppaneiden sortuessa virheisiin, mutta tänä vuonna tilanne voi olla toinen.

Rengasvalinta on Montessa ehkä kriittisempää kuin missään muussa rallissa. Ensinnäkin huollosta lähtemisestä voi kulua tunteja siihen hetkeen, kun valitulla renkaalla pitää vielä ajaa pikataivalta, mutta keli voi myös vaihdella pätkästä toiseen ja pätkän aikana. Nastarenkailla kuivalla asvaltilla ajaminen on hidasta ja se myös tuhoaa nastoja ja heikentää pitoa mahdollisilla myöhemmillä lumiosuuksilla. Lopputulos onkin yleensä jonkinasteinen kompromissi.

Tämä kaikki on osa Monten haastetta.

Klassikkovideo

Alla olevalla videolla Petter Solberg ajaa vuonna 2002 pitkän legendaarisen Col de Turinin. Hotellin pihan läpi ajetaan ajassa 14:18, ja loppuosa pätkästä on samaa kuin tämän vuoden EK13+15, mutta eri suuntaan.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittibloggari