Esapekka Lappi haaveilee: 20 WRC-autoa lähtoviivalle – ”Silloin tämä olisi kunnon sarja”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin suomalaiskuski Esapekka Lappi toivoo, että kaudeksi 2022 rallin MM-sarjaan tulevat sääntöuudistukset mahdollistavat isomman kattauksen kuljettajia lähtöviivalle.

Kauden 2019 jälkeen Lapin entinen työnantaja Citroen vetäytyi MM-sarjasta, jonka jälkeen tällä kaudella mukana on enää kahdeksan täysipäiväistä kuljettajaa. Satunnaisten vierailijoiden myötä joihinkin ralleihin saadaan toki kaksinumeroinen määrä WRC-autoja, mutta lisää ehdottomasti tarvitaan.

Vuodeksi 2022 MM-sarjassa siirrytään hybriditeknologiaan. Kustannuksia pyritään saamaan alas muun muassa vähentämällä autojen joustovaraa sekä aerodynamiikkaa.

– Varmasti olisi sekä meille kuskeille että yleisölle mielenkiintoisempaa, jos mukana olisi vaikkapa 20 WRC-autoa. Silloin tämä olisi kunnon sarja. Nyt meiltä puuttuu vähän kuskeja, Lappi sanoo DirtFishin sivuilla.

– Olen varma, että me voimme säilyttää nykyautojen vauhdin sekä turvallisuuden, vaikka autoista tehdään yksinkertaisempia.

Rallin MM-sarjan jatkumisesta ei ole vielä varmaa tietoa. Oheiselta videolta voit katsoa viime kauden hurjimmat ulosajot. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

FIA:n keväällä julkistamien sääntöjen mukaan myös tulevissa Rally1-autoissa on nykyiset moottorit voimanlähteinä. Osa tiimeistä ja kuskeista on puhunut myös sen puolesta, että jos säästöjä todellisuudessa halutaan, pitäisi autoista tehdä nykyisten WRC2-autojen kaltaisia, jotta hintalappua saadaan kunnolla alas.

– Me tarvitsemme hyvän kompromissin. Olisihan se tärkeää lajin kannalta, jos viivalla olisi vähintään 15 kuskia. Silloin tilaa olisi jokaisella lahjakkaalle kuskille tai no ei ihan jokaiselle, Lappi toteaa.

Tallipomoista Toyotan Tommi Mäkinen on esittänyt epäilynsä, että hybridiautot maksaisivat yhtään sen vähempää kuin nykyisetkään WRC-autot, vaikka tekniikka osin yksinkertaistetaan.

– Vaikka useisiin auton osa-alueisiin tulee kevennyksiä, hinnallisesti kokonaisuus on kalliimpi hybridiyksikön ja akun myötä. Kokonaispaketin hinta tulee lonkalta heitettynä kasvamaan, Mäkinen arvioi Rallit.fille.

Lue lisää: Tommi Mäkiseltä tyrmäys rallin MM-sarjan kunnianhimoiselle tavoitteelle

Lue myös nämä