Skip to content
28.1.2021
Tuoreimmat:
  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • Sebastien Ogier vertasi itseään F1-legenda Ayrton Sennaan – ”Voin olla siitä ylpeä”
  • Vahvistus: Yleisöllä ei ole asiaa Rovaniemen MM-ralliin
  • Tallipomo Latvala pääsee itse tositoimiin – mukana historic-rallissa kotikulmillaan
  • Norjalaiskuski osoitti kovat puheensa todeksi Monte Carlossa – täydellinen dominointi WRC2-luokassa
Rallit.fi

Rallit.fi

Kaikki tuoreet ralliuutiset

  • Etusivu
  • MM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Kuljettajat
    • Tulokset
    • Rallien reittiennakot
  • SM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Tulokset
  • Muu ralli
  • Rallivideot
  • Rallivisat
  • Yhteystiedot
MM-ralli Pääuutiset Uutiset 

Tommi Mäkiseltä tyrmäys rallin MM-sarjan kunnianhimoiselle tavoitteelle

Avatar
Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

18.5.202019.5.2020 Toni Heinonen FIA, Rallin MM-sarja, Tommi Mäkinen, Toyota Gazoo Racing
Tommi Mäkinen

Tommi Mäkinen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Kansainvälinen autoliitto FIA on kaavaillut, että seuraavan sukupolven WRC-ralliautot maksavat huomattavasti nykyisiä vähemmän. Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei usko näihin suunnitelmiin.

Rallin MM-sarjassa on tarkoitus siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022. Paperille on jo muotoiltu tulevia teknisiä sääntöjä, joiden tarkoituksena on leikata autoihin kohdistuvia kustannuksia. Nykyisten WRC-autojen hinta starttaa noin 800 000 eurosta.

FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi hiljattain, että uusien Rally1-luokituksen rallitykkien hintalapun pitäisi olla huomattavasti huokeampi.

– Tekemiemme laskelmien ja valmistajilta saamiemme tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että pysymme samalla tasolla tavoitehinnan kanssa. Näiden autojen tavoitehinta on 500 000 euroa, Matton kertoi huhtikuussa.

FIA:n tavoite on kunnianhimoinen, mutta Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei usko sen toteutumiseen.

– Vaikka useisiin auton osa-alueisiin tulee kevennyksiä, hinnallisesti kokonaisuus on kalliimpi hybridiyksikön ja akun myötä. Kokonaispaketin hinta tulee lonkalta heitettynä kasvamaan, Mäkinen arvioi Rallit.fille.

Lue myös: Kommentti: Rallipomolta kovia puheita – mutta ne kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnalta

Sysäys kohti hybriditeknologiaa lähti autonvalmistajien puolelta. FIA:n tavoitteena on puolestaan tehdä sarjasta houkuttelevampi autonvalmistajille. Mutta houkuttelevatko tulevat säännöt muita valmistajia rallin MM-sarjaan? Siihen Mäkinenkään ei osaa antaa vastausta.

– FIA on nyt kaikkein suurimman haasteen edessä, kun joka suunnasta tulee painetta, että pitää tehdä näin ja näin. Mutta auto ei ainakaan tule yhtään halvemmaksi, Mäkinen painottaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Koronavirus on aiheuttanut kolhuja myös autoteollisuudelle. Siinä sivussa rallin MM-sarja on ajautunut vedenjakajalle, kun autonvalmistajat pohtivat markkinointikeinojaan. Tilannetta mutkistaa myös se, että MM-sarjan vuoden 2022 sääntöjä viimeistellään edelleen.

– Tässä on isot haasteet ja kysymykset edessä. Se on ihan varma juttu. Näin isoja juttuja ei ole aikaisemmin ollut rallin MM-sarjassa, Mäkinen sanoo.

Nykyisillä WRC-tiimeillä pitää kiirettä seuraavan sukupolven Rally1-autojen kehitystyön kanssa. Lopullisia sääntöjä odotetaan yhä, ja tiimit pääsevät käsiksi hybridiyksiköihin vasta ensi tammikuussa. Siitä on tasan vuosi kauden 2022 alkuun.

– Aikataulu on ihan realistinen, jos säännöt saadaan nopeasti nuijittua lopulliseen kuntoon. Kova pyristys siitä kuitenkin tulee, Mäkinen toteaa.

– Tarvittavat osat saadaan suunniteltua puolessa vuodessa uusiksi. Se vaatii toki porukkaa töihin, mutta meillä on onneksi ennestään vahva suunnitteluryhmä. Kyllä me pystymme auton tekemään, mutta kiirus sen kanssa tulee.

Lue myös:
Kalle Rovanperä, Jari-Matti Latvala ja Jonne Halttunen
Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
Julien Ingrassia, Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier
Sebastien Ogier vertasi itseään F1-legenda Ayrton Sennaan – ”Voin olla siitä ylpeä”
Takamoto Katsuta
Juho Hänniseltä kehut Toyotan japanilaiskuskille – ”Olen todella tyytyväinen, miten Taka suoriutui”
Jaa uutinen
  • ← Rallin MM-sarjassa pitäisi ajaa ”kohtuullinen määrä” kisoja – muuten mestaruus jää jakamatta
  • WRC-tähdeltä kova väite, miksi Ott Tänak jätti Tommi Mäkisen johtaman tallin →
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja

Videot

Uusimmat uutiset

  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • Sebastien Ogier vertasi itseään F1-legenda Ayrton Sennaan – ”Voin olla siitä ylpeä”
  • Vahvistus: Yleisöllä ei ole asiaa Rovaniemen MM-ralliin
  • Tallipomo Latvala pääsee itse tositoimiin – mukana historic-rallissa kotikulmillaan
  • Norjalaiskuski osoitti kovat puheensa todeksi Monte Carlossa – täydellinen dominointi WRC2-luokassa
  • Kris Meeken seuraava ralli selvillä – kisaa Skodalla eksoottisissa olosuhteissa
  • Oliver Solbergin hieno kisa päättyi viimeisellä erikoiskokeelle – ”Se oli vain pieni virhe”
  • Juho Hänniseltä kehut Toyotan japanilaiskuskille – ”Olen todella tyytyväinen, miten Taka suoriutui”
  • Toyota-tähtien mestaruuskamppailu syttyi heti liekkeihin – ”Minusta hänen ei tarvitse oppia enää yhtään enempää”
  • Hyundai-tähti lupasi jatkoa uudelle kartturilleen, vaikka myös haasteita oli – ”En oikein kuullut nuottia”

Luetuimmat uutiset

  • Ott Tänak sai tuomaristolta rangaistuksen – virolaiselle ehdollinen kilpailukielto
  • Hyundai-pomolta raju purkautuminen – ”Minun pitää henkilökohtaisesti miettiä asiat läpikotaisin”
  • Toyotan iso pomo hermoili ennen Jari-Matti Latvalan tallipomodebyyttiä: ”Ne tunteet ovat nyt menneen talven lumia”
  • Tuleeko Toyotalta tallimääräys? Tallipomo Latvala: ”Homma pitää saada vietyä loppuun saakka”
  • EK10: Hurjaa draamaa Montessa – Tänakin kisa pilalle, Toyota-kuskit tuskailivat
  • Hyundai-pomo tylytti omiaan Monte Carlossa – ”Emme voi olla ylpeitä työstä, jota teimme”
  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • EK9: Toyotat kolmoisjohtoon Monte Carlon MM-rallissa – Ott Tänak ongelmissa
  • Oliver Solbergin hieno kisa päättyi viimeisellä erikoiskokeelle – ”Se oli vain pieni virhe”
  • Toyota-tähtien mestaruuskamppailu syttyi heti liekkeihin – ”Minusta hänen ei tarvitse oppia enää yhtään enempää”

Copyright © 2020 Rallit.fi. All rights reserved.