Esapekka Lapin pomo jyrähti: Selvästikään näin ei ole tehty

Hyundain pitää nopeasti selvittää ongelmat, jotka pudottivat Esapekka Lapin pelistä Kenian Safari-rallissa. Näin linjaa tallipäällikkö Cyril Abiteboul.
Cyril Abiteboul
Cyril Abiteboul. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lapin autosta petti kardaaniakseli kahteen otteeseen jo keskiviikkona ajetulla testierikoiskokeella. Lappi pääsi itse kilpailussa hyvään vauhtiin ja ajoi savanneilla kolmantena, kunnes hän törmäsi jälleen samaan ongelmaan lauantai-iltapäivänä.

Kardaaniakseli sanoi kolmannen kerran sopimuksensa irti suomalaisen Hyundai i20 N Rally1 -autossa, ja Lappi joutui keskeyttämään palkintosijalta.

Lue myös: Esapekka Lapilla käsittämätöntä epäonnea – ”En tiedä, mitä tässä oikein tapahtuu”

Hyundailla on tiedostettu, että kardaaniakseli on yksi sen heikoista kohdista. Ensimmäisen kerran tiimi törmäsi ongelmiin hybridiaikakauden ensimmäisessä kilpailussa eli Monte Carlon rallissa tammikuussa 2022.

Tallipäällikkö Abiteboulin mukaan Hyundai-kuljettajista Thierry Neuville oli viimeksi kohdannut vastaavia ongelmia ”jokunen aika sitten” testissä.

– Luulen, että olemme yrittäneet uskotella itsellemme, että ongelma on käsitelty, mutta selvästikään näin ei ole tehty, Abiteboul jyrähti Dirtfish-sivuston mukaan.

– Suoraan sanoen tallissamme on useita asioita, jotka eivät ole täydellisiä. Muuten meillä ei olisi uutta tallipäällikköä eikä uutta teknistä johtajaa, jota ei aiemmin ollut laisinkaan tallissamme, ranskalaispomo viittasi siihen, että hän aloitti tallipäällikkönä tämän kauden alussa ja pestasi maanmiehensä Francois-Xavier Demaisonin teknisen johtajan tehtävään toukokuussa.

Abiteboulin mukaan yksi hänen tärkeimmistä tehtävistään on ratkaista juuri tällaiset ongelmatilanteet, joihin Hyundai törmäsi Keniassa. Lapin autoon yritettiin tehdä testierikoiskokeen jälkeen väliaikainen korjausratkaisu, joka ei kuitenkaan kestänyt loppuun saakka.

– Se ei selvästikään ollut tarpeeksi. Meidän pitää suoriutua paremmin, Abiteboul linjasi.

– Voin vain katua sitä, etten ole ottanut tätä tilannetta tämän vakavammin viimeisten kuukausien aikana, mutta en ole tekninen johtaja. Tallipäällikkönä halusin ensimmäisenä varmistaa sen, että meillä on tekninen johtaja, joka voi laittaa pisteen paskanjauhannalle ja joka pystyy varmistamaan, että tämä ja muut autossamme olevat ongelmat ratkaistaan mahdollisimman nopeasti.

Abiteboul painotti, ettei Lappi tehnyt mitään sellaista, joka olisi aiheuttanut kardaaniakselin hajoamisen. Ranskalaisen mukaan kyse oli puhtaasta sattumasta, että Lappi törmäsi samaan ongelmaan peräti kolmeen kertaan, kun taas muut Hyundai-kuskit ovat välttäneet kardaaniakselin pettämiset.

– Esapekalla on samanlainen auto, sama ohjelmisto ja hän ajaa todella hyvin. Hänen ajamisessaan ei ole mitään väärää. Meillä ei ole mitään selitystä sille, miksi nämä kolme tapausta ovat tulleet juuri Esapekan autoon.

Kenian Safari-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina. Toyotalla on kilpailussa neloisjohto ennen kuutta viimeistä erikoiskoetta. Dani Sordo on parhaana Hyundai-kuljettajana sijalla viisi.

Katso alta kooste lauantaiaamupäivän tapahtumista Kenian Safari-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.

Kenian MM-rallin tilanne EK13/19 jälkeen:

 1. Sebastien Ogier  Toyota 2.43.49,2
 2. Kalle Rovanperä  Toyota     +16,7
 3. Elfyn Evans      Toyota   +2.23,3
 4. Takamoto Katsuta Toyota   +2.40,0
 5. Dani Sordo       Hyundai  +3.52,3
 6. Ott Tänak        Ford     +8.38,9
 7. P-L Loubet       Ford    +13.56,6
 8. K. Kajetanowicz  Skoda   +19.53,1

Kenian MM-rallin aikataulu:

Keskiviikko 21.6.

10.16 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 22.6.

14.05 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 23.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (30,62 km)
11.44 Huoltotauko (40 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (30,62 km)

Lauantai 24.6.

08.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
11.55 Huoltotauko (40 min)
14.01 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.05 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.03 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 25.6.

06.55 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.51 EK15: Oserian 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.22 Huoltotauko (15 min)
11.19 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.15 EK18: Oserian 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat