WRC-tallilla mielenkiintoinen suunnitelma: Jos ykköstykki tarvitsee apua, kaivetaan apuun Sebastien Loeb

Rallilegenda Sebastien Loeb on myöntänyt, että tällä kaudella tie rallin MM-sarjaan tuntuu olevan tukossa.
Richard Millener
M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vielä viime kaudella yhdeksänkertainen maailmanmestari ajoi neljä kilpailua M-Sport Fordin tiimissä voittaen sensaatiomaisesti kauden avausrallin Monte Carlossa. Viime vuonna brittitiimillä oli monessa kisassa jopa viisi Rally1-autoa lähtöviivalla, mutta esimerkiksi kolmen viikon kuluttua käytävässä Kroatian osakilpailussa Puma Rally1 -kilpureita on mukana vain kaksi.

M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson on korostanut, että tällä kaudella kaikki panokset on lyöty Ott Tänakin hankkimiseksi talliin. Siinä sivussa itse rahoituksensa kasannut Pierre-Louis Loubet kilpailee toisena kuskina Fordin kalustolla täyden kauden. Myös kreikkalais-belgialainen liikemies Jourdan Serderidis ajaa valikoituja kisoja omalla Pumallaan.

Sen sijaan Loebin osalta M-Sportin talous ei anna periksi. Kenties loppukaudesta ralli-ikoni voisi saada mahdollisuutensa, mikäli Tänak tarvitsee niin sanotusti tukea mestaruuskamppailussa. Tässä skenaariossa Loebilta odotettaisiin huippuvetoa, jotta virolaiskuskin pahimmat uhkaajat mestaruuskamppailussa jäisivät Loebin taakse,

– Jos käytämme jotain muuta kuskia tänä vuonna, niin se tapahtuu vasta kauden lopulla, jolloin tarkoituksena on ottaa pisteitä pois meidän kilpailijoilta. Toistaiseksi kaikki resurssimme menevät siihen, että saamme Ottille mahdollisimman hyvän kaluston, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kommentoi Autosport-sivustolla.

Tänakin mestaruuskampanja on lähtenyt hyvin liikkeelle, sillä j okauden toisesta rallista Ruotsista tilille napsahti voitto. Meksikossa ja Monte Carlossa virolaiskuski valitteli, ettei pääse sinuiksi Puma Rally1 -auton kanssa. Millener pyytää tähtikuskiaan huomioimaan, ettei mistään hatusta voida vetää yhtä juttua, mikä saisi Fordin kaluston hetkessä juuri Tänakin käteen sopivaksi.

– Ei hän mielestäni mitenkään erityisen epämiellyttäväksi tunne oloaan. On toki olemassa joitain yksityiskohtia, jotka eivät sovi hänen tyyliinsä. Meidän kannalta homman tekee haastavaksi, että kisojen välissä on vain rajattu määrä aikaa ja yhdestä kisasta voimme kaivaa esiin vain rajatun määrän dataa, Millener miettii.

– Kehitystyö ottaa aikaa, eikä kokonaisuutta voi muuttaa yhdessä yössä. Se on tavallaan myös raskasta, sillä edelleen autollamme ajetaan hyviä aikoja. Esimerkiksi Meksikossa Power Stage oli yksi kovimmista pätkistä, mutta olimme silti lähellä pohjia. Ott haluaa modifioida joitain asioita, mutta mielestäni auton perusrakenne ei voi olla huono.

Tänak saa arvokasta ajoaikaa lisää tulevana viikonloppuna, kun virolainen kisaa Ardennes-rallissa Belgiassa. Kyseessä on asvalttikisa, joten kokemus on tärkeä silmällä pitäen tulevaa Kroatian MM-asvalttirallia.

Katso alapuolelta Meksikon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä