WRC-kuskilta tärkeä huomautus rallin MM-sarjan sääntöuudistuksesta – ”Sen kanssa pitää vain oppia taistelemaan”

Rallin MM-sarja uudistuu isosti ensi kaudeksi, kun muun muassa hybridiyksiköt lyödään romukoppaan.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Julkisuudessa on paljon keskusteltu, miten uudistukset vaikuttavat lajin tulevaisuuteen ja saadaanko uusia autonvalmistajia houkuteltua mukaan. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, millaisia vaikutuksia muutoksilla voi olla kuljettajille.

M-Sport Fordin rallitallissa ykköskaliiberin autoon takaisin noussut Adrien Fourmaux povaa vaikeuksia. Auton paino tippuu yli 80 kilon verran, mutta samalla kun tehoja lasketaan, voi ajettavuuden kanssa tulla haasteita.

– Nykyiset autot ovat todella mukavia ajettavia ja se voima, mitä moottorista ja hybridiyksiköstä saa, on todella vaikuttavaa. Tehoa on 550 hevosvoiman verran, Fourmaux muistuttaa Motorsport.comin Gravel Notes podcastissa.

– Pitää kuitenkin muistaa, että autot on suunniteltu hybridiyksikköjä varten, ja kun ne poistetaan, auton painojakauma muuttuu.

Ranskalaiskuskin mukaan tiimeillä on edessä iso työ, jotta Rally1-autoista saadaan ajettavuudeltaan hyviä myös ensi kaudella.

– Jäähdytys on laitettu taakse ja siellä on iso kolo, missä on hybridiyksikkö ja paljon erilaisia putkia. Moni asia tulee siis muuttumaan. Ei ole vain kyse siitä, että otetaan voimaa pois ja jatketaan ajamista, Fourmaux huomauttaa.

– Luulen, että se on haastavaa, koska autot muuttuvat ja niin myös ajettavuus. Meidän pitää jotenkin saada auto taas balanssiin, kun takaa otetaan paljon painoa pois.

Fourmaux epäilee, että kesäkuussa julkistettavissa lopullisissa MM-sarjan säännöissä asiaan saattaa tulla vielä muutoksia.

– En tiedä, miten homma tulee toimimaan, joten uskon, että tarvitsemme sääntöihin vielä täsmennyksiä. Toisaalta tilanne on kaikille sama, joten sen kanssa pitää vain oppia taistelemaan.

Ensi vuonna hevosvoimat tiputetaan 330:een ja auton hintakatto pyritään asettamaan 400 000 euron tietämille. Ero nykyiseen on suuri, sillä tämän hetken Rally1-autot maksavat arvioiden mukaan yli miljoona euroa.

Fourmaux kuitenkin myöntää, että loppupeleissä tekniset säännöt eivät ole niin tärkeitä. Kaikkein olennaisinta on saada markkinoitua näivettymässä olevaa rallin MM-sarjaa.

– Minusta meidän pitäisi keskittyä enemmän markkinoimaan lajia. Autot ovat näyttäviä ja meidän sarjamme on yksi hienoimmista spektaakkeleista moottoriurheilussa. Nimenomaan markkinointipuolta meidän on kehitettävä, Fourmaux summaa.

– Minusta se on tärkeämpää kuin teknisiin sääntöihin paneutuminen, mutta loppujen lopuksi minä en ole autonvalmistaja, joten vaikea tähän on antaa mitään selvää vastausta.

Lue myös nämä