Jo ensi kaudeksi hybridiyksiköt poistuvat käytöstä ja autojen tehoja tiputetaan. Samalla Rally2-luokan menopeleihin on lunastettavissa niin sanottu WRC-paketti, minkä toivotaan lisäävän kilpailua pääluokassa.
Neuville on kuitenkin uudistusten suhteen skeptinen.
– Nyt kun muutamme sääntöjä kaudeksi 2025, se tuo taas lisäkuluja niille autonvalmistajille, jotka ovat jo kymmenen vuoden ajan panostaneet miljoonia euroja tähän lajiin, Neuville sanoo Motorsport.comin sivuilla.
– Autoja pitää muokata ja hybridiyksiköt poistetaan, mutta onko se niin iso hinta, jos miettii, että budjetti on satoja miljoonia euroja. Kun poistetaan käytöstä 15 hybridiyksikköä, siinä säästää ehkä pari miljoonaa, joten onko siinä mitään eroa? Neuville jatkaa.
Belgialainen olisi toivonut, että nykyisillä säännöillä olisi jatkettu vielä pari vuotta ja tehty rauhassa uudet säännöt vuodelle 2027.
– Miksi emme olisi voineet pitää hommaa vakaana vuoden 2026 loppuun asti ja käyttää tämän ajan, jotta olisimme voineet kehittää jotain merkittävää. Olisimme voineet kutsua kaikki valmistajat saman pöydän ääreen ja kysyä heiltä, kuka on halukas tulemaan rallin MM-sarjaan, Neuville miettii.
– Ehkä 20 valmistajasta noin seitsemän olisi tullut paikalle. Sitten olisimme voineet käydä keskustelua budjetista, ihmisten määrästä, teknologiasta ja millaisia autoja halutaan promota. Se on tärkein kysymys, mistä pitäisi aloittaa. Sitten on löydettävä säännöt, jotka toimivat kaikille.
Neuvillen mukaan autonvalmistajien toiveita ei ehkä sittenkään ole kuultu.
– Minusta on sääli, että päätöksiä on tehty tallien toiveita vastaan. Myöskään kuskien toiveita ei ole kuultu. Todella vähän on otettu huomioon sitä, mitä me olemme esittäneet. Minä en ainakaan ole koskaan keskustellut WRC-työryhmän kanssa, Neuville puhisee.
– En toki ole autonvalmistaja, mutta olen kuski, joka johtaa MM-sarjaa ja joka on ollut täällä vuosia. Ehkä minulla olisi ollut antaa jotain palautetta, mikä on muuttunut vuosien saatossa ja millä asioilla on ollut negatiivista vaikutusta.