Toyotan WRC-tallin urheilupomo selvittää hurjaa urakkaa

Rallin MM-sarjan kauden ensimmäinen kaukoralli kilpaillaan viikonvaihteessa Meksikon Léonissa.
Kaj Lindström
Kaj Lindström ja Toyotan walesilaiskuski Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

WRC-tallin vieminen maailman toiselle laidalle ei ole kaikista yksinkertaisin projekti. Talleilla on kaukokisoja varten oma kalusto ja Euroopan ralleja varten toinen. Toyotan tiimin urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström selvittää urakkaa Rallit.fille.

– Onhan se aina ponnistus (saada tiimi ja kalusto Meksikoon), tietysti Eurooppaankin on oma hommansa, mutta varsinkin näihin kaukoralleihin. Tavarat lähtevät aika paljon aikaisemmin kuin Euroopan kisoihin ja se työllistää. Ihmisiä pitää myös lähettää tänne riittävän ajoissa, jotta täällä saadaan paikat kuntoon, Lindström kertoo.

– Sitten kun se lyö lämpötilaksi 32 astetta, ja aurinko paistaa ylhäältä taivaalta, ei työtehokaan ole ihan niin hyvä. Pojat eivät pysty ihan koko päivää tekemään töitä. Kaikki nämä asiat pitää huomioida eli he tulevat tänne aikaisemmin ja rakentavat meille huollot valmiiksi.

Entä sitten mitä kuuluu urheilutoimenjohtajan työnkuvaan MM-rallissa? Lindström on koko ralliviikon täystyöllistetty.

– Työt alkavat alkuviikosta. Maanantaina meillä oli paperitarkastus, missä katsotaan, että kaikki dokumentaatio on kunnossa ja olemme valmiina kisaan. Seuraavaksi meillä on tiimijohtajien palaveri, jossa asiat käydään läpi ja sen jälkeen jaan tiedon eteenpäin kuljettajapareille ja henkilökunnalle, Lindström kuvailee.

– Kilpailun aikana katson, että kaikki asiat menevät ”by the book” eli sehän on se tärkein asia, että sääntöjä noudatetaan. Kisan aikana olen operatiivisessa vastuussa ja katson, että kaikki toimii ja menee mallikkaasti. Varmaan monta asiaa jäi mainitsematta, mutta lyhykäisyydessään se menee näin.

Kuuntele Lindströmin haastattelu kokonaisuudessaan Rallit.fin ensimmäisestä Rallipodista alta tai Spotifysta. Juttu jatkuu podcastin alapuolella.

Viime kaudella Toyota oli vaikeuksissa Meksikon kaltaisissa kovissa ja karkeissa soraralleissa. Sekä Sardiniassa että Kreikassa talli jäi kokonaan ilman palkintosijoja.

Meksikossa ajetaan ensi kertaa korkeassa ilmanalassa uusilla Rally1-hybridikilpureilla. Se tuo oman jännitysmomenttinsa kilpailuun.

– Vuonna 2020 otimme täältä voiton, joten tietenkin voitto on nyt tavoitteena. Siinä mielessä tilanne on kaikille uusi, että nyt olemme ensimmäistä kertaa Rally1-autojen kanssa täällä. En usko, että mitään ihmeellisyyksiä tulee eteen, mutta kyllähän se on jännää tulla uuteen paikkaan, Lindstöm kertoo.

– Täällä noustaan 2700 metriin merenpinnan yläpuolelle ja siellä ilma on jo aika ohutta. Täällä varmasti nousee täällä isoon arvoon se, miten hybridiä käytetään.

Meksikossa lämpöä siis riittää ja myös rallifanit ovat innokkaita. Kisasta onkin muodostunut tällä vuosituhannella yksi MM-sarjan moderneista klassikoista.

– Kivahan täällä on olla takaisin. Viimeksi olimme täällä vuonna 2020. Tämä on kiva ralli ja on mukavan lämmintä, kun on tullut kylmästä Suomesta. Täällä on aina ollut mukavaa, fanit ovat innokkaita ja tuntuu siltä, että meidät halutaan tänne, Lindström summaa.

Katso alapuolelta, mitä Meksikon MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä