Toyota muni rengasvalinnat Chilen MM-rallissa, Jari-Matti Latvala: ”Kuski sen lopulta kuitenkin päättää”

Väärät rengasvalinnat pilasivat Toyota-tallin päivän Chilen MM-rallissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rengasvalinnat tehdään tiimeillä käytettävissä olevan datan mukaan, mutta Toyotalla oli väärää tietoa.

– Joo, kyllä me epäonnistuttiin täysin noissa rengasvalinnoissa, mutta mistä se juontuu tai johtuu, niin meillä perustuu se rengasvalinta dataan, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala myönsi.

Latvala korosti kuitenkin, että pääosin rengasvalinnat ovat osuneet tällä kaudella maaliinsa.

– Me olemme tänä vuonna tehneet ehkä 70-80 rengasvalintaa, joista yli 70 on onnistunut. Nyt meillä tuli sen datan kanssa se, että meillä ei ollut tarpeeksi tietoa tästä karkeasta pinnasta. Se, mitä lähdettiin ehdottamaan kuskeille, oli loppupeleissä väärää, hän jatkoi.

Tiimit ehdottavat kuljettajille renkaita, mutta lopullinen päätös asiassa on kuitenkin kuljettajan.

– Kuski on se, joka sen lopulta kuitenkin päättää. Koskaan kuljettajaa ei lähetetä sinne renkailla, joita hän ei halua. Mutta se perusta, mitä me tarjottiin oli väärä ja tietysti kuskit luottivat siihen dataan, mitä meillä oli. Täytyy korjata sitä nyt tulevaisuutta varten, ettei pääse enää sattumaan näin, Latvala sanoi.

Lopulta Latvalan ei auttanut tehdä muuta kuin nykyinen presidenttiehdokas Alexander Stubb aikoinaan ja todeta vain, että ”sori siitä”.

– Kyllä mä pahoittelin asiaa kuskeille tuossa päivähuollossa ja sanoin, että mentiin nyt vika suuntaan. Eniten siitä kärsi Elfyn, hänellä oli parhaat mahdollisuudet. Elfynillä meni siihen ne voittomahdollisuudet, kun taas Kallella oli oikeastaan mennyt jo eilen ja Takakin oli jo vähän kauempana. 

Ralli päättyy tänään sunnuntaina. Rengaskuluman suhteen sunnuntai on ainakin helpompi kuin lauantai.

– Tää oli kaikista rankin päivä renkaalle, mutta kyllä se nyt helpottaa. Nyt ei noilla kilometreillä pitäisi olla enää sen renkaan kanssa ongelmia, joten siinä mielessä voi vähän vapautuneemmin ajaa. Toisaalta nämä pätkät ovat erilaisia ja kaikille uusia. Jos siellä pystyy hyökkäämään, niin aikaerot ovat suurempia, Latvala ennakoi.

Katso alta kooste lauantai-iltapäivän tapahtumista Chilen MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.

Chilen MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 28.9.

14.01 Testierikoiskoe: Bio Bio (5,75 km)

Perjantai 29.9.

14.35 EK1: Pulperia 1 (19,77 km)
15.33 EK2: Rere 1 (13,34 km)
16.27 EK3: Rio Claro 1 (23,32 km)
19.07 Huoltotauko (30 min)
20.42 EK4: Pulperia 2 (19,77 km)
21.40 EK5: Rere 2 (13,34 km)
22.34 EK6: Rio Claro 2 (23,32 km)

Lauantai 30.9.

13.57 EK7: Chivilingo 1 (27,19 km)
15.01 EK8: Rio Lia 1 (21,09 km)
16.05 EK9: Maria de las Cruces 1 (28,72 km)
19.05 Huoltotauko (30 min)
20.57 EK10: Chivilingo 2 (27,19 km)
22.01 EK11: Rio Lia 2 (21,09 km)
23.05 EK12: Maria de las Cruces 2 (28,72 km)

Sunnuntai 1.10.

14.07 EK13: Las Pataguas 1 (13,20 km)
15.05 EK14: El Poñen 1 (13,86 km)
16.40 Huoltotauko (15 min)
17.40 EK15: Las Pataguas 2 (13,20 km)
19.15 EK16: El Poñen 2 (13,86 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat