Tältä tuntuu ajaa seuraavan sukupolven ralliautolla – ”Kunnon potku selkään”

Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin testikuljettaja Matthew Wilson ajoi tiistaina ensimmäisen testipäivän hybridiyksiköllä varustetulla Rally1-luokituksen autolla.

Rallin MM-sarja kokee mullistuksen ensi vuonna, kun sarjan pääluokassa siirrytään hybridiaikakaudelle. M-Sport on kevään aikana testannut ensi vuoden auton osia testialueellaan Britanniassa, mutta tiistaina tiimi otti uuden harppauksen kehitystyössä Espanjassa.

Rally1-testiautossa oli ensimmäistä kertaa sekä Compact Dynamicsin kehittämä hybridiyksikkö että Kreisel Electricin valmistama akku. Wilson sai kunnian ajaa ensimmäisen testin Barcelonan pohjoispuolella.

Lue myös: WRC-tallin uuden auton testeistä julki kuvia ja video

– Saimme ajettua useita kilometrejä autolla, jonka aerodynamiikkapaketti oli trimmattu vastaamaan vuoden 2022 sääntöjä ja jossa oli uusi voimansiirto, Wilson selvittää DirtFish-sivustolla.

Brittitiimin testiauton akussa ei ollut täyttä latausta ensimmäisenä testipäivänä.

– Voimansiirron ja alustan läpi kulkee paljon voimaa ja energiaa, joten meidän pitää varmistaa, että kaikki asiat toimivat. Ja ne toimivat.

– Vaikka meillä ei ollut vielä täyttä akkua, voin sanoa, että olemme saaneet riittävästi buustia akusta. Kun sitä tulee, sen todellakin tuntee. Se on kuin kunnon potku selkään, Wilson kuvailee.

Hybriditekniikkaa on tarkoitus hyödyntää siirtymillä ja erikseen päätetyillä alueilla erikoiskokeilla. Pääluokan autoihin tulee muitakin merkittäviä muutoksia.

– Minua ei haittaa se, että vaihdetta vaihdetaan kepistä ratin sijaan. Itse asiassa uskon, että kuljettajat ajavat entistä sitoutuneemmin, Wilson arvioi.

– Sama koskee myös aktiivista keskilukkoa. Sellainen olisi toki mukava autossa, mutta sen puuttuminen ei ole maailmanloppu.

Tallien kehitystyö Rally1-autojen parissa on kokenut viivästyksiä. Hiljattain tiimit joutuivat toimittamaan hybridiyksiköt takaisin Compact Dynamicsille tarkasteluun, mutta nyt ainakin M-Sport on päässyt takaisin testitöihin.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on kertonut, että tallin tavoitteena on ajaa kesällä ensimmäiset testit hybridiyksiköllä.

Katso alta kooste Kroatian MM-rallin kohokohdista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute ]

Lue myös nämä