Tommi Mäkinen toimi Monzassa viimeistä kertaa Toyotan WRC-tiimin päällikkönä. Ensi vuoden alusta lähtien Mäkinen siirtyy Toyotalla moottoriurheilupuolen neuvonantajaksi.
Mäkisen himoitsema tuplamestaruus jäi Monzassa haaveeksi, kun Hyundai nappasi valmistajien MM-tittelin viiden pisteen erolla. Homma ratkesi lauantaina, kun Elfyn Evans keskeytti. Evansin keskeytyksen myötä Sebastien Ogier pääsi juhlimaan kuskien mestaruutta ensimmäisellä kaudellaan Toyotan puikoissa.
Lue myös: Sebastien Ogier palasi maailmanmestariksi! Hyundaille valmistajien MM-titteli
Hyundain vahvuus oli eri kuljettajien kierrättäminen kolmannen kuskin paikalla. Dani Sordo, Sebastien Loeb ja Craig Breen toivat isoja pisteitä korealaisvalmistajalle kauden mittaa. Nuori Kalle Rovanperä ajoi vahvan debyyttikauden Toyotan kolmoskuskina, mutta Hyundain kuskirulettia vastaan oli vielä liian hankala kamppailla.
Mäkinen oli kuitenkin ylpeä, että hänen tiiminsä piti kolmen kuskin taktiikasta kiinni. Hyundain leiriin Mäkinen antoi pientä kuittia.
– Olimme koko ajan kohtuullisen vahvoja joka paikassa. Pitää muista se, että ajoimme selkeästi kolmella kuskilla koko kauden, eikä kikkailtu missään vaiheessa millään lähtöpaikoilla. Edellisissä ralleissa huomattiin, että oltiin vähän altavastaajan asemassa. Siinä jäätiin vähän jälkeen, Mäkinen summasi Rallit.fille.
– Mä luulen, että meidän koko tiimi on kohtuullisen moraalisesti voittanut kaikki. Pieni virhe Elfyniltä eilen torpedoi meiltä mahdollisen kaksoisvoiton ja valmistajien mestaruuden. Se on osa moottoriurheilua. Se oli kuitenkin tänään jo unohdettu. Olemme moraalisesti onnistuneet hyvin ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Katso alta Tommi Mäkisen haastattelu. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2283,358018″ ap mute ]
Ogier nousi harvinaiseen kerhoon. Ranskalainen on voittanut mestaruuden kolmessa eri tiimissä. Siihen on pystynyt aiemmin vain Juha Kankkunen. Laukaalainen oli mestari vuonna 1986 Peugeotilla, vuosina 1987 ja 1991 Lancialla sekä vuonna 1993 Toyotalla.
Ranskalaisen Gapin kaupungin liepeiltä rallin huipulle ponnistanut Ogier vei ensimmäiset mestaruutensa vuosina 2013-16 Volkswagenilla sekä seuraavalla kahdella kaudella M-Sport Fordilla. Viime kausi Citroenilla meni penkin alle, mutta nyt Ogier palasi mestariksi japanilaismerkillä.
– Ogier on tasainen tekijä ja erittäin varma kuljettaja. Hän tietää, mitä tarkoittaa maailmanmestaruuden voittaminen. Hän osaa tarvittaessa ajaa varmasti pisteitä tai jos näkee tilanteen, että on liian vaikea ajaa voitosta, niin ei lähde siihen mukaan. Sitten taas kun Seb näkee iskunpaikan, niin osaa senkin tehdä, Mäkinen ylisti.
– Hän on todellinen ammattilainen ja erittäin kova ammattilainen varsinkin tiimin ja muiden kuskien kanssa työskentelyssä. Ei ole turhaa seitsenkertainen mestari.
Lue myös: Esapekka Lappi vahvisti ikävän uutisen Rallit.fille: Et sinäkään mene töihin, jos siitä pitää maksaa
Myös Rovanperä sai Mäkiseltä hehkutusta.
– Kallen debyyttikausi oli erinomaisen hyvä. Hän väläytteli hurjaa vauhtia monessakin paikassa kokeneempien huippujen matkassa. Koronavuosi vähän rokotti kilometrejä. Niitä vähän lisää alle ja Kalle tullaan näkemään podiumilla hyvin useasti.
Mäkinen jättää hyvillä mielin Toyotan WRC-tiimin tulevalle tallipäällikölle, jonka nimi on vielä arvoitus.
– Helppo jättää tällainen tiimi, kun tiedän, että samat tyypit pääasiassa jatkavat. Tuskin sinne kukaan kovin isoja muutoksia edes haluaa lähteä tekemään. Tässä on hyvä esimerkki siitä, kun saadaan porukka puhaltamaan yhteen hiileen ja jakamaan avoimesti tietoa. Tuollainen on silloin lopputulos. Uskon, että kaikki ovat sen ymmärtäneet.