Quantcast

Tähän on tultu: WRC-talli turvautui simulaattorifirman apuun uuden ratin suunnittelussa

Rallin MM-sarjassa kilpaileva M-Sport Ford on aloittanut yhteistyön ajosimulaattoreihin varusteita valmistavan Fanatecin kanssa.
Ford Puma Rally1
Ford Puma Rally1. Kuva: Drew Gibson/M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportin ja Fanatecin yhteinen kädenjälki näkyy brittitiimin uudessa Ford Puma Rally1 -autossa, jolla talli lähtee rallin MM-sarjan hybridiaikakauteen. Yhtiöt ovat kehittäneet yhteistyössä ratin hybridi-Pumaan.

Simulaattoreilla suoritettava kilvanajo eli sim racing on nostanut valtavasti suosiotaan viime vuosina. Useat kilpakuskitkin viihtyvät sim racing -maailmassa, ja lisäksi FIA on hakenut uusia rallilupauksia simulaattorikisoista.

M-Sportin uudessa projektissa kohtaavat todellinen ja virtuaalimaailma. M-Sportin kuljettajat ovat olleet mukana kehitystyössä, jotta ratti täyttäisi Rally1-auton vaatimukset.

– On ollut mielenkiintoista seurata, kun he (Fanatec) ottavat tämän harppauksen ”todellisuuteen”. Heidän ansiostaan voimme ottaa kaiken irti Puma Rally1 -hybridistä ratin kontrollipaneelin avulla, M-Sportin ykköskuljettaja Craig Breen kertoo.

Ainutlaatuista ratissa on myös se, että vastaavanlainen ratti on saatavilla simulaattorikuskien käyttöön.

– Se on uskomatonta, että Rally1-autossa käytettävä ratti voi olla myös omassa pelilaitteessa kotona, M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener sanoo.

Kuva: M-Sport Ford

– Vaikken ole enää kova pelaaja, seuraan tarkasti simulaattorimaailman tapahtumia. Minusta todellakin tuntuu siltä, että simulaattoreista voidaan siirtää hyödyllisiä asioita todelliseen maailmaan.

Rallin MM-sarjan kausi käynnistyy torstaina Monte Carlon MM-rallilla, jossa WRC-tallien uudet hybridiautot kilpailevat ensimmäistä kertaa kelloa vastaan erikoiskokeilla.

Katso alta video WRC-tallien uusien autojen julkistustilaisuudesta.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397221″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat