Quantcast

MM-rallitiimit uuden aikakauden kynnyksellä – Jari-Matti Latvala antaa arvionsa voimasuhteista

Kysymysmerkkejä on paljon ilmassa, kun rallin MM-kausi 2022 käynnistyy torstaina ikonisella Monte Carlon osakilpailulla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja on uuden aikakauden kynnyksellä. Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford kilpailevat Monte Carlossa ensimmäistä kertaa Rally1-luokituksen hybridiautoilla, joita tiimit ovat kehittäneet viimeiseen hetkeen asti ennen kauden avausta.

Rally1-autoista löytyy edelleen WRC-kilpureista tuttu polttomoottori, mutta rinnalle on istutettu hybridiyksikkö, joka tarjoaa hetkellisesti lisäpotkua menopeleihin. Kun kaikki paukut ovat käytössä, tehoja on käytössä yli 500 hevosvoiman verran.

Autoista on karsittu teknisiä ominaisuuksia, minkä vuoksi mutkanopeuksien ei pitäisi olla yhtä suuria kuin WRC-autojen aikakaudella. Aktiivista keskilukkoa ei ole enää käytössä, ja aerodynamiikkaa parantavia osia on vähemmän. Vaihteita vaihdetaan tästä eteenpäin kepistä, ja lisäksi joustovaraa ei ole yhtä paljon kuin ennen.

– Totta kai se on jännittävää, kun ei yhtään tiedä, millä tasolla olemme autojen suhteen muita vastaan. Tässä on monta uutta juttua, jotka tekevät hommasta kieltämättä aika jännän, Toyota tallipäällikkö Jari-Matti Latvala myöntää.

Toyota starttaa uuteen aikakauteen hallitsevana valmistajien mestarina. Tiimi testasi uutta Toyota GR Yaris Rally1 -autoaan vielä tammikuun puolella Ranskassa.

Kalle Rovanperä kilpailee Toyotan uudella hybridiautolla Monte Carlon MM-rallissa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

– Töitä on tehty paljon. Olemme puristaneet kaiken, minkä olemme voineet. Varmasti väsymyskin on alkanut näkyä alkuvuoden puolella, koska uuden auton tekeminen pienessä ajassa oli kova puristus.

– Luottavainen olen, että olemme iskussa niillä kilometreillä ja testeillä, jotka olemme ajaneet. Pitää kuitenkin muistaa, että autot ovat totaalisen erilaisia, minkä vuoksi pelkkä hyvä auto ei riitä. Myös kuljettajien pitää sopeutua, Latvala huomauttaa.

Toyota ja Hyundai ovat hallinneet MM-ralleja viime vuosina, mutta myös yksityistiimin statuksella toimiva M-Sport Ford on panostanut täysillä uuteen kilpuriinsa.

Latvala antaa oman arvonsa tallien voimasuhteista kisan alla.

– Uskon siihen, että kaikki autot ovat aika tasaväkisiä. Luulen, ettei kukaan ole ylivertainen.

– Mielestäni enemmän ratkaisee se, kuka on pystynyt pääsemään tässä ajassa parhaiten sinuiksi auton kanssa. Tietysti toivon, että juuri meidän kuskit ovat ne, jotka luottavat autoon, Latvala sanoo.

Katso alta Monte Carlon MM-rallin ennakko:

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397218″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat