Lauri Joonalla on edessä aivan uudet haasteet, kun JWRC-kausi starttaa Kroatiassa. Edessä on kauden ensimmäinen junioreiden MM-osakilpailu, aivan uudet rallitiet sekä uran ensimmäinen asvalttikisa.
Sastamalalaiskuski käynnistää uransa ensimmäisen junioreiden MM-rallikautensa alkavana viikonloppuna. Junioreiden MM-sarjan (JWRC) kalenterissa on tällä kaudella viisi osakilpailua.
– Hyvillä fiiliksillä lähdetään tulevaan kauteen ja olen todella innoissani tästä mahdollisuudesta, iloitsee Joona kauden alla.
Kroatiassa ajettava avausosakilpailu on ensimmäistä kertaa MM-kalenterissa, joten kisa on kaikille uusi tuttavuus. Lauri Joonalle kyseessä on myös uran ensimmäinen asvalttiralli. Aivan kylmiltään Joona ei Kroatiassa asvaltille kuitenkaan starttaa. Heti kun olosuhteet Suomessa antoivat myöten, hän aloitti testit pikpinnalla.
Viime viikolla Joona matkusti kartturinsa Ari Koposen kanssa Italiaan, missä oli tarkoitus ajaa lisää testiä. Harmiksi edellisenä päivänä oli satanut lunta, ja olosuhteet muistuttivat enemmän talvirallia, joten testit peruuntuivat. Onneksi Sloveniaan suunniteltu testisessio toteutui suunnitellusti, ja Kroatiassa kaksikko ajoi vielä nuottitreeniä.
– Paikka paikoin todella kapeita paikkoja, mutta toisaalta välillä on melkoista lentokenttää. Tarkkana saa olla. Mutaa ja liukkautta piisaa, mutta hienoa vuoristorataa on tarjolla. Innolla odotetaan mitä tuleman pitää, kuvaili Joona kilpailun reittiä kahden päivän nuotituksen jälkeen.
Lauri Joona ja Ari Koponen starttaavat Kroatian MM-ralliin numerolla 51. Auto, jolla Joona ja Koponen kilpailevat JWRC-sarjassa, on M-Sportin valmistama Rally4-luokiteltu Ford Fiesta. Vaikka valmistautuminen on tehty todella huolella, lähtee hallitseva Suomen mestari ja Flying Finn Future Star -kisan voittaja ralliin varsin maltillisin tavoittein.
– Kroatian kisa ja asvalttipinta ovat mulle täysin uusia juttuja, joten vaikea lähteä tavoitteeksi mitään voittoa sanomaan, vaikka tietenkin sitä aina tavoitellaan. Realistinen tavoite tässä kilpailussa on kuitenkin sijat 4-5 ja nousujohteinen kisa.
Kroatian MM-rallin ohjelmassa on 20 erikoiskoetta ja 300 ek-kilometriä.