Suomalaislupauksella räjähtävä debyytti rallicrossin EM-sarjassa – palkintokorokepaikka ja kaato!

Rasmus Tuominen
Rasmus Tuominen. Kuva: Jan Kåre Rafoss
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rasmus Tuomisen ura EM-rallicrossissa alkoi komeasti, kun sarja käynnistyi viikonloppuna Barcelonasta. Super1600 -luokassa Renault Twingolla ajava Tuominen voitti ensimmäisen ajamansa kilpailulähdön ja nousi päivän päätteeksi palkintokorokkeen kolmannelle portaalle.

SET Promotion -tallissa kilpaileva 19-vuotias nuorukainen oli koko viikonlopun hyvässä iskussa, ja vaikka sunnuntaina finaalipaikkaa ei kaadon jälkiseuraamusten vuoksi tullutkaan, ajoi Tuominen nimensä koko rallicrosskansan huulille. EM-sarjassa Tuominen on kahden osakilpailun jälkeen kuudentena. Kausi päättyy Saksan osakilpailuun joulukuussa.

– Oli jännittynyt fiilis, kun ei ollut aiempaa kokemusta miten siellä ajetaan. Mutta vihreillä valoilla lähdin matkaan ja tein parhaan mahdollisen suorituksen, onnistui, Tuominen kertoi ensimmäisen startin maalissa.

Lauantain finaalissa ”spotterina” toiminut Toomas ”Topi” Heikkinen luotsasi Tuomisen heti ajamaan lisälenkin, ja tässä vaiheessa sijoitus putosi viidenneksi. Eteen juuttunut Joao Ribeiro oli hetken tulppana, mutta Tuomisen taidot olivat lopulta liikaa portugalilaiselle. Edessä häämötti norjalaisen Marius Bermingrudin Audin perä, mutta kun hän ajoi lisälenkille, avautui Tuomiselle reitti historialliseen sijoitukseen, debyyttikilpailussa palkintokorokkeelle.

– Yritettiin kaikkemme, mutta valitettavasti Ribeiro jäi eteen ja mahdollisuudet parempaan sijoitukseen kariutuivat siihen. Mutta kolmanneksi hei, ihan huikeaa. Nyt mies hymyilee ja aurinko hymyilee, Tuominen hehkutti finaalin jälkimainingeissa.

Sunnuntai ei sujunut aivan yhtä aurinkoisissa merkeissä kuin lauantai. Kaksi ensimmäistä erää menivät vielä hyvin, mutta kolmannessa taivas musteni. Tuomisen Twingo osui rengasvalliin ja lensi nokan kautta katolleen keskelle rataa.

– Mentiin Ribeiron kanssa rinta rinnan, eikä kumpikaan halunnut antaa toiselle tilaa. Huonoa tuuria oli matkassa, mutta myös hyvää, ettei sen pahemmin kaatunut. Vahingot olivat lähinnä kosmeettisia, Tuominen kertasi tilannetta.

Kolari tiesi hikisiä hetkiä tallin mekaanikoille, mutta auto oli kuin taikaiskusta viivalla semifinaalissa, tosin runnellun näköisenä. Lähdön lopussa auto alkoi vikuroimaan, eikä Tuominen enää selvittänyt tietään finaaliin.

– Semifinaaliin tuli pieni hoppu, koska olin vielä lääkärintarkastuksessa kun Topi (Heikkinen) tuli huikkaamaan, että viisi minuuttia lähtöön. Otin semifinaalin alun varovasti ilman turhia riskejä. Muut käyttivät erilaisia jokeritaktiikoita, me jätettiin se viimeiselle kierrokselle. Toiseksi viimeisellä kierroksella ohjaustehostin alkoi hajota, ja viimeisellä kierroksella sain puristaa niin kovaa kuin jaksoin, että sain pidettyä auton radalla.

Tuomisen vauhti riitti viikonloppuna palkintokorokkeelle, ja nuorukainen todisti kykynsä kovatasoisessa EM-sarjassa, jonka kolmas ja samalla viimeinen osakilpailu ajetaan Saksassa joulukuussa. Tuominen kiitteli ennen paluuta armeijan harmaisiin koko tiimiä hienosta panoksesta.

– Maalissa olin väsynyt, mutta kiitollinen, sillä mekaanikot olivat pistäneet kaiken peliin ja laittaneet auton kuntoon semiä varten. Viikonlopusta sain arvokasta kokemusta ja paljon luottoa autoon, ja pääsin ihan kunnolla ajamaan kilpaa EM-sarjassa. Suuret kiitokset vielä koko SET Promotion tiimille, Santahaminan urheilukoulun portista takaisin palvelukseen astellut Tuominen päätti.

Lue myös nämä