Suomalaiskuskille karmea pettymys MM-rallissa – ”Totta kai harmittaa”

Hyundain Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen joutuivat keskeyttämään Keski-Euroopan MM-rallin sunnuntaiaamun ensimmäiselle siirtymäosuudelle laturiongelmien takia. 
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Keskeytyshetkellä kaksikko ajoi WRC2-luokan kärkipaikalla ja rallin yleiskilpailussa sijalla kymmenen.

– Jonkin matkaa siirtymätaipaletta ajettuamme, huomasin, että jotain on vialla. Pysäytin auton ja huomasin, että laturin hihnan kiristin oli rikki, eikä sitä olisi pystynyt siirtymäosuudella korjaamaan, Lindholm summasi.

– Olisimme päässeet ilman ohjaustehostinta ja automme akun virran varassa ehkäpä aamun ensimmäisen EK:n läpi, mutta sinne ei olisi ollut mitään järkeä lähteä. Kyllä tämä totta kai harmittaa. Olisi ollut hienoa ajaa ensimmäisessä asvalttirallissa Hyundailla voitosta, mutta sen aika ei ollut vielä.

Lindholm nautti kolmen maan, Tshekin tasavallan, Saksan ja Itävallan alueilla ajetusta Keski-Euroopan MM-rallista. Vaikka WRC2-luokalla kilpailijoilla ei ole etuautomiehistöä käytettävissä, haastavat ja yllätykselliset asvalttierikoiskokeet olivat suomalaiskuljettajan mieleen.

– Ei tässä rallissa ollut ainoatakaan helppoa päivää, mutta vaikka olosuhteet olivat todella haastavat ja vaikeat, niin ratin takana oli kivaa. Sai ajaa rallia ja nautin siitä. 

– Kun tiesi, että jossain kohtaa tiellä oli yllättäen sen koko leveydeltä mutaa, niin ratin takana sai olla koko ajan luova ja ajatella, missä mutaa milloinkin voisi olla, ja onko se ehkä kuivunutta tai märkää. 

Lindholm korosti, että uutukaisessa MM-rallissa todella tarvittiin malttia.

– Pidonvaihtelut erikoiskokeilla olivat välillä aika järjettömiä. Ylimääräiseen yrittämiseen ei olisi ollut missään kohtaa varaa. Pito vaihteli todella paljon myös mutakohdissa. Mitä paksumpi kerros sitä heikompi pito. Mudan määrä vähän yllätti, mutta automme toimi hienosti ja rengasvalintamme osuivat nappiin. Ajoin koko ajan kieli keskellä suuta tasaisen kovaa, ja siinä me myös onnistuimme, Lindholm summasi. 

Lue myös nämä

  • Uusimmat