Suomalaiskuskilla mallikas debyytti uuden työnantajan leivissä – ”Ollaan ainakin samalla hehtaarilla”

Emil Lindholmin debyytti Hyundain Rally2-auton ratissa sujui varsin mallikkaasti Viron MM-rallissa viime viikonloppuna.
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lindholm oli Rally2-autojen joukossa kolmanneksi nopein. Palkintosija avauskisassa on erinomainen startti uralle Hyundailla.

– Yksi virhe meillä oli torstaina, mutta onneksi se ei sen enempää maksanut. Lauantai ja sunnuntai olivat jo hyvää tekemistä. Vauhti oli jo sellaista, mitä se kuuluu tällaisessa kisassa ollakin. Suuri haaste on aina tällaisessa kisassa astua uuteen autoon, Lindholm kertoi kisan jälkeen.

– Paljon tuli hyvää oppia. Auto on siitä mielenkiintoinen, että säädöillä voi tehdä isoja muutoksia. Niitä pitää nyt oppia hyödyntämään.

Lindholm jatkaa Hyundain ratissa myös ensi viikolla Suomen MM-rallissa. Tavoite on nostaa vauhtia ja yltää jopa voittotaisteluun luokassa.

– Ainahan tavoite on voittaa. Kilpailu on siinä kisassa tunnetusti kovaa. En sanoisi, että voitto kuitenkaan mahdoton tavoite on. Meillä on vielä pari testipäivää ennen Jyväskylää. Ne pitää käyttää tehokkaasti, Lindholm sanoi.

– Ehkä sellainen asia, mikä itselle täällä oli vaikeaa, niin oli viedä vauhtia mutkiin eli jarruttaa tarpeeksi myöhään. Koetetaan löytää siihen jotain apuja.

Lindholm on ehtinyt uransa aikana kisata useammalla WRC2-luokan kilpurilla.

– Tämä on neljäs Rally2-auto, millä olen ajanut. Loppujen lopuksi autot poikkeavat yllättävän paljon ajettavuudeltaan. Vaikka puhutaan, että säätöjen sisällä ei voi paljoa säveltää, niin kuitenkin ilmeisesti voi. Autoissa on kaikissa omat vahvuudet. Joissain olosuhteissa joku toinen on parempi ja toisissa toinen, Lindholm summasi.

– Moottori on hyvin erilainen luonteeltaan (Skodaan verrattuna). Selkeästi menee ylhäällä raikkaasti, mutta vaihteita joutuu käyttämään enemmän. Sekin on tottumuskysymys, kun pitää ajaa koko ajan yhden pienemmällä vaihteella, mitä on tottunut.

Vaikka Lindholmin kisa lähti hieman takkuisesti liikkeelle, kasvoi vauhti selvästi rallin aikana.

– Huonolta se perjantaina yhdessä vaiheessa näytti kaikkien haasteiden kanssa. Pitää olla tyytyväinen. Lauantainakin taidettiin jäädä vain kahdeksan sekuntia kärjestä, joten ollaan ainakin samalla hehtaarilla, Lindholm totesi

– Power Stage jäi vähän mieleen, kun tuli neljä sekuntia takkiin. Pätkä meni minun mielestäni hyvin, mutta tässä tullaan juuri siihen, että kun mennään oikeasti äärirajoille, niin uusi auto käyttäytyy aina vähän eri tavalla. Luulen, että Suomessa ollaan ainakin lähempänä.

Edit 13.36. Lindholm oli kolmas, ei neljäs WRC2-autojen joukossa, koska Gus Greensmith keskeytti viimeiselle erikoiskokeelle.

Katso alapuolelta WRC2-luokan ratkaisuhetket Viron MM-rallissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat