Suomalaiskuski esittelee Jyväskylän MM-rallissa uuden kilpurin – ”Tehoa löytyy hyvinkin”

Markus Manninen palaa pitkästä aikaa suomalaisille rallierikoiskokeille Jyväskylän MM-rallissa. Tällä kertaa alla on täysin uusi kilpuri.
Markus Manninen
Markus Manninen ajoi ensimmäiset kilometrinsä Cliolla viime viikonlopun HYAcenter-rallissa. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Manninen ja kartanlukija Teemu Sillanpää starttaavat Renault Clio Rally3 -autolla viikonloppuna ajettavaan Suomen MM-ralliin. Ranskalaisvalmistajan Rally3-luokituksen kilpuria ei ole aiemmin nähty rallin MM-sarjan osakilpailussa.

Manninen on hankkinut auton käyttöönsä moninkertaiselta Suomen mestarilta Teemu Asunmaalta. Toijalalainen ajoi Renault Clioa nolla-autona viime viikonlopun HYAcenter-rallissa Tampereella, mutta nyt hän lähtee kilpailemaan Ford Fiesta Rally3 -autoja vastaan Jyväskylässä.

Manninen ja Sillanpää ajoivat kaksi edellistä kautta Italiassa. Tämän kauden avaus siirtyi heinäkuun loppuun.

– Meidän piti aloitella ajamaan EM-sarjassa, mutta auto saapuikin vähän myöhemmin. Päätimme sitten panostaa Jyväskylään, Manninen taustoittaa.

– HYAcenter-rallissa kävimme ajamassa nolla-autoa ja se oli Renault’n Rally3-auton ensiesiintyminen Suomessa. Toki keli oli aika haastava siellä, mutta saimme edes vähän tuntumaa autoon.

Markus Manninen ja Teemu Sillanpää
Markus Manninen ja Teemu Sillanpää pääsevät Cliolla vauhtiin Suomen MM-rallissa. Kuva: Toni Heinonen

Rallit.fi pääsi Renault’n kyytiin ennen HYAcenter-rallia, kun Manninen ajoi toisen vetonsa Cliolla kilpailun testierikoiskokeella. Auto tuntui todella pirteältä menopeliltä kartanlukijan paikalta – ja saman vahvistaa myös kuljettaja Manninen.

Voit katsoa jutun alla olevalta videolta, miten Renault Clio Rally3 kulki testipätkällä.

– Tehoa löytyy hyvinkin pieneen 1,3-litraiseen moottorin. Kun istuit kyydissä, ajaminen oli vielä hakemista, mutta sen jälkeen tuntuma rupesi löytymään, Manninen kertaa.

– Alusta on hieno ja välitys on hyvä. Ohjaus on nopea ja moottori todella hyvä. Se on pirtsakka pieneksi moottoriksi. Siinä on monia eri ohjelmia ja niitä tuli kokeiltua liukkaassa kelissä. Kun tehoja otti pois, auto alkoi pysyä paremmin veden seassa. Kun oli enemmän tehoa, sitä oli ihan riittävästi niihin olosuhteisiin – vähän liikaakin.

Markus Manninen
Markus Manninen vauhdissa Renault Clio Rally3 -autolla. Kuva: Jaska Nuora

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso, jossa ruoditaan tulevaa Suomen MM-rallia ja ääneen pääsee myös Markus Manninen! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alapuolella.

Manninen ja Sillanpää eivät kilpaile ”Jyskälässä” WRC3-luokan pisteistä, mutta he pääsevät vertaamaan vauhtiaan kyseisessä luokassa ajaviin kuljettajiin, joilla on käytössään Ford Fiestan Rally3-versiot. Vauhtimittareina ovat muun muassa SM-sarjan puolelta tutut Benjamin Korhola ja Toni Herranen.

– Muilla on huomattavasti enemmän kokemusta Rally3-autosta kuin meillä. He ovat ajaneet niillä autoilla melkein vuoden ja heillä on huomattavasti enemmän testikilometrejä kuin meillä. Lähdetään katsomaan, mihin Rellulla kerkeää.

– Olemme ajaneet pari vuotta kestopäällysteisellä pinnalla ja soralla puolestaan viimeksi kolme vuotta sitten kunnolla kilpaa. Lähdetään ajamaan nousujohteinen kisa. Ei sitä kannata heti alusta lähteä puristamaan täysillä. Sunnuntaina katsotaan, kuka on pysynyt reitillä ja kenellä on vehkeet nipussa. Kyllä mä tuohon Relluun luotan aika paljon, Manninen sanoo.

Lue myös: Nyt on hävyttömän haastava tietovisa Suomen MM-rallista! Vain todellinen ralliniilo saa kaikki oikein

Katso alta, kuinka Manninen veti Renault Cliolla HYAcenter-rallin testierikoiskokeella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat