Toyotan ja Hyundain tehdastiimit testasivat viime viikolla autojaan Etelä-Euroopassa. Rally1-autojen testaaminen on säännöissä kielletty Euroopan ulkopuolella, minkä vuoksi Toyota suoritti omat testinsä Portugalissa ja Hyundai puolestaan Espanjassa.
Toyota julkaisi Kalle Rovanperän testistä videon, jossa huomio kiinnittyi siihen, että GR Yaris Rally1 -autossa saattoi olla täysin uusi ratkaisu: niin sanottu snorkkeli.
Tekniset säännöt sallivat tällä kaudella Rally1-autoissa snorkkelin, jonka avulla veden ja pölyn pääsy moottoriin voidaan estää paremmin.
Hyundain testistä on puolestaan tihkunut kuvamateriaalia, jossa snorkkeli näkyy selvästi i20 N Rally1 -autossa. Putki on muotoiltu hyvin aerodynaamisesti ja se kulkee tuulilasin sivussa kartanlukijan puolella.
Katso alta kuvista, miltä Hyundain ratkaisu näyttää.
Jos kuvat eivät näy yläpuolella, voit katsoa julkaisun täältä.
Myös M-Sport Ford on ajanut testejä omalla testialueellaan. Ford Pumaankin oli asennettu snorkkeli Adrien Fourmaux’n testipäivän aikana.
Snorkkelit olivat tuttu näky takavuosien Safari-ralleissa. Legendaarinen ralli palasi MM-sarjaan vuonna 2021, mutta tähän saakka snorkkelit oli sallittu vain Rally2-luokituksen autoissa. Nyt sellaisen voi asentaa minkä tahansa luokan autoon sääntöjen puitteissa.
Kenian Safari-ralli ajetaan 28.-31. maaliskuuta. Ralli osuu tällä kertaa sadekaudelle, joten kisassa voi olla todella haastavat olosuhteet ja paljon isoja vesilammikoita.