Toyota on aloittanut valmistautumisensa rallin MM-sarjan seuraavaan osakilpailuun, joka ajetaan kolmen viikon kuluttua Keniassa.
WRC-tallit eivät saa suorittaa kilpailuihin valmistavia testejään Euroopan ulkopuolella. Tämän vuoksi Toyota ajaa Kenian Safari-rallin ennakkotestit Portugalissa.
Rovanperä haki tällä viikolla Etelä-Euroopassa oikeita säätöjä Toyota GR Yaris Rally1 -autoon. Tehtävä on todella haastava, sillä Safari-rallissa on täysin uniikit olosuhteet.
Rovanperälle ei ollut tällä kertaa lukemassa nuotteja hänen luottomiehensä Jonne Halttunen. Sen sijaan hänen kartanlukijanaan toimi Ville Mannisenmäki, joka on paremmin tuttu hallitsevan Suomen mestarin Teemu Asunmaan viereltä.
Mannisenmäki on ollut aiemminkin testeissä Rovanperän kartturina, sillä hän toimii Halttusen varamiehenä.
Katso alta video Rovanperän ja Mannisenmäen testistä. Juttu jatkuu upotuksen alapuolella.
Jos upotus ei näy yläpuolella, voit katsoa videon täältä.
Rovanperän testissä huomio kiinnittyi myös siihen, että GR Yariksessa saatettiin nähdä täysin uusi ratkaisu, niin sanottu snorkkeli, jota on mahdollista hyödyntää Safari-rallissa. Asiaan kiinnitti huomiota ralliautojen aerodynamiikkaan erikoistunut sivusto WRCWings.tech.
Kenian klassikkokilpailu ajetaan tällä kertaa keskellä sadekautta, minkä vuoksi erikoiskokeilla voi olla todella kosteat olosuhteet ja useita vedenylityksiä. Tekniset säännöt sallivat tällä kaudella Rally1-autoissa ”snorkkelin”, jonka avulla veden ja pölyn pääsy moottoriin voidaan estää paremmin.
Snorkkelit olivat tuttu näky takavuosien Safari-ralleissa. Legendaarinen ralli palasi MM-sarjaan vuonna 2021, mutta tähän saakka snorkkelit oli sallittu vain Rally2-luokituksen autoissa. Nyt sellaisen voi asentaa minkä tahansa luokan autoon sääntöjen puitteissa.
Kenian Safari-ralli ajetaan pääsiäisviikonloppuna 28.-31. maaliskuuta.