Roope Korhonen nautiskeli ylivoimaiseen voittoon – ”Laittoi vaan auton kulmaan ja antoi mennä”

Roope Korhonen jatkoi vahvassa vireessä rallin SM-sarjassa lauantaina päättyneessä Tuuri-rallissa.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korhonen vei kisan voiton lopulta reilun 40 sekunnin erolla ennen Niclas Grönholmia. Teemu Asunmaa ajoi maaliin alun perin toisella sijalla 23 sekuntia Korhosen takana, mutta alavutelainen hylättiin kisasta auton alipainon takia. Asunmaa on kuitenkin jättänyt päätöksestä valituksen.

Laukaan Moottorimiehiä edustavalle Korhoselle voitto oli jo toinen SM-sarjassa tällä kaudella.

– Oli kyllä hyvä talvikauden lopetus meiltä. Lähti eilen illalla hyvin liikenteeseen ja saatiin hyvä rytmi päälle. Tiedettiin, että Teemu varmaan iskee aamulla ja meillä on ne monesti ollut vaikeita, eikä ole oltu ihan hereillä. Nyt satsattiin siihen. Saatiin hyvät pohjat ja päivä hyvin käyntiin, Korhonen summasi Rallit.fille.

Pikku pakkanen teki Tuurin SM-rallissa olosuhteiltaan loistavan. Korhonen pääsi upottamaan nastapyörän ensimmäisenä autona kovaan jääpintaan.

– Auto pelasi hienosti ja tiet loistokunnossa, niin oli mukava laskea.  Oli kyllä tosi hieno jääpinta ja puhdas. Oli paikka paikoin tosi siistiä ajaa, kun sai valita ihan omat ajolinjat, laittaa auton kulmaan ja antaa vaan mennä. Nyt oli ykkösautona ihan makea laskea, Korhonen herkutteli.

Vielä kauden avauskisassa Riihimäellä Korhonen ajoi Skodalla, mutta Tuurissa oli kolmatta kertaa alla Toyotan uusi Rally2-auto. Yhteinen sävel uuden työkalun kanssa on löytynyt nopeasti.

– Nyt on uusi auto ja olen päässyt siihen suhteellisen nopeasti sisään. Tämä on kokemuslaji. Sitä kun on tullut, niin kyllä se auttaa. Ruotsissakin oltiin jo edellisenä vuonna, ja vaikka oli pienempi auto, mutta siitä oli tosi paljon apua. Siitä on saanut varmuutta ja vauhtia sitä kautta. Tästä on hyvä lähteä kesäkauteen, Korhonen sanoi.

– Auto se hyvin istuu käteen. Aina se varmasti voi olla parempi. Ei voi missään nimessä moittia. Hyvin se toimii ja niin kuin on nähty, niin suorituskykyä on. Koetetaan saada hyvät testit kesäkauden alkuun ja sitä kautta iskukykyä sorakaudelle.

Uusi Toyota toimii kolmella sylinterillä, mikä tekee sen äänimaisemaltaan varsin erilaisen esimerkiksi Skodaan verrattuna.  

– Ei sitä ehkä kuule, mutta kyllä sen tuntee. Tärisee vähän oudosti, mutta ei siinä mitään. Hienot sävelet siinä silti on, Korhonen naureskeli.

Seuraavan kerran Korhonen kilpailee toukokuussa Portugalin MM-rallissa.

– Kroatia huhtikuun MM-osakilpailu) ei ole kalenterissa. Sitten on seuraavaksi Portugalin MM-ralli ja siitä käynnistyy kesäkausi. Sitten kaikki kesän SM-rallit on suunnitelmissa ja muutama MM-ralli siihen päälle, Korhonen totesi.

– Suomi on ainakin ohjelmassa, mutta ei ole vielä muista tietoa. Varmaan niitä nopeita soraralleja, Korhonen jatkoi kesällä kilpailtaviin Puolan ja Latvian MM-osakilpailuihin.

Lue myös nämä