Rallicrossin SM-sarjan kauan odotettu kauden avausosakilpailu kaasutellaan lauantaina Tampereen Kaanaassa. Viiden osakilpailun mittaiseen arvosarjaan mukaan lähtee myös Henri Haapamäki, jolla kahden SM-hopean jälkeen käynnistyy nyt kolmas kausi tässä sarjassa ja SRC-luokassa.
Aiemmin rallin parissa autourheilu-uraa aina MM-sarjaa myöden rakentanut Henri Haapamäki, 29, siirtyi vuonna 2016 rallicrossin pariin ja debyyttikausi SM-sarjassa toi sastamalaiselle heti kaulaan hopeisen SM-mitalin. SM-hopeaan päättyi myös viime kausi ja monet varmasti muistavat Haapamäen, sekä Joni-Pekka Rajalan huikean mestaruustaistelun Kouvolassa ajetussa viimeisessä osakilpailussa ja finaalilähdössä, joka päättyi Haapamäen osalta kolarointiin ja keskeytykseen.
Kahden peräkkäisen SM-hopean jälkeen on aika lailla selvää, että tavoite nyt käynnistyvään kauteen on kristallinkirkas.
– Siitä voi jokainen miettiä, että mikä se tavoite mahtaa olla, Haapamäki naurahtaa ja allekirjoittaa, että vanha klisee ”kolmas kerta toden sanoo” voisi vaikka osoittaa voimansa tänä vuonna.
– Olen hieman muuttanut tälle kaudelle omaa asennoitumistani. Tänä vuonna en aio olla kolmea päivää syömättä ennen kilpailuja, vaan lähdetään nauttimaan ja pitämään hauskaa, kun tämä työ on tehty ja meillä on hyvä porukka. Tiedetään, että jos vähänkin on tuuria mukana, vehkeet kestää ja saan itsestäni sen 100 prosenttia joka kerta irti, niin kyllä meidän pitäisi olla siellä kärkikahinoissa, Haapamäki korostaa.
– Rennosti, mutta tosissaan ja kaikki asiat tehdään niin hyvin kuin osataan.
Kouvolan viimevuotisen finaalikilpailun ja kauden 2018 avaavan Kaanaan osakilpailun välissä talvitauko on Haapamäen tallilla tehty ahkerasti töitä BMW:n parissa.
– Auto tehtiin täysin uusiksi tälle kaudelle. Se korjattiin ja siihen tehtiin aika suuriakin alustamuutoksia, jotta saataisiin parannettua auton lähtöä paikaltaan ja myös ihan lentävälle kierrokselle haettiin lisää nopeutta. Moottori päivitettiin ja sinne saatiin jonkun verran lisää voimaa. Kaikki ulkokuoret on tietysti vaihdettu uusiin, Haapamäki taustoittaa.
Vaikka työtunteja onkin takana jälleen iso määrä, niin aikataulullisesti kaikki pysyi hallinnassa, mutta kautta edeltävissä testeissä ilmenneet tekniikkamurheet tuottivat vielä hieman lisätyötä. Toisaalta niinhän sitä aina sanotaan, että juuri tämän takia niitä testejä ennen kauden avauskilpailua ajetaankin, että löydetään ne viimeisetkin viat vielä ennen kuin radalla ollaan taistelemassa SM-pisteistä.
– Auto oli jo vappuna valmiina ja Vammalan torilla teipattuna, mutta testeissä tuli vähän ongelmia. Ensimmäisissä testeissä kytkin hieman luisti ja autosta katosi sähköt. No saatiin pikalentorahdilla uusi kytkin ja sähkötkin saatiin aika helpolla takaisin, niin päästiin uudelleen testaamaan. No sitten päivän viimeisessä lähdössä tuli vielä vähän lisää ongelmia ja jouduttiin kotona tekemään pari päivää lisää töitä. Mutta nyt kaikki on iskussa.
Alkuerät Kaanaan moottoriradalla polkaistaan käyntiin lauantaina kello 10.00 ja semifinaaleihin kolmen alkuerävaiheen jälkeen etenee 12 eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa.
– Lähdetään suurella mielenkiinnolla katsomaan, että mitä kilpakumppanit ovat talven aikana keksineet ja mikä on homman nimi. Kun tuossa katsoin nimilistaa, niin laskin, että kolme-neljä kovaa nimeä joutuu jäämään pois finaalista joka kilpailussa. Taso on kova, Haapamäki muistuttaa.
Teksti: Jari Hotti, Henri Haapamäen tiedotus