Rallin MM-sarjan pomo paljasti karun totuuden – ”Olemme avoimia kaikelle”

Rallin MM-sarjassa on luvassa isoja uudistuksia.
Kuvituskuva
Kuvituskuva. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kuluvan kauden jälkeen hybridiyksiköt poistuvat käytöstä ja sääntöjä rukataan monella tavalla uusiksi. Tarkoituksena on pienentää kuluja niin, että tulevaisuudessa Rally1-luokituksen auto maksaa 400 000 euroa eli yli puolen nykyistä vähemmän.

Ensi vuonna ja sitä seuraavalla kaudella lähtöviivalla voidaan nähdä myös päivitettyjä Rally2-autoja, joihin on ostettavissa WRC-paketti. Rallin MM-sarjan promootioyhtiön urheilujohtaja Peter Thul kommentoi asiaa Rallit.fille. Nähtävissä oli, että ahdinko on suuri ja jotain on tehtävä.

Sekä promootioyhtiö että Kansainvälinen autoliitto FIA ovat valmiita tekemään käytännössä mitä vain, jotta ralli ei ajaudu huipputasolla karille.

– Minusta tämä on oikea suunta. Mielestämme kestävän kehityksen mukaan tehty polttoaine on oikea tapa rallia varten. Hybridit tehtiin FIA:n toimesta yhdessä autonvalmistajien kanssa ja me kunnioitamme sitä. Uskomme kuitenkin, että voimme kehittää lajiamme entisestään juuri kestävän kehityksen polttoaineiden myötä, Thul kommentoi uudistuksia Rallit.fille.

– Uudistukset vaativat edelleen paljon työtä, mutta yleisesti ottaen olemme avoimia kaikelle, joka voi viedä kuluja alemmaksi ja tuoda autonvalmistajia lisää mukaan.

Rallin MM-sarjan sääntöuudistusten läpiviemiseksi pitää aina käydä melkoinen neuvotteluviidakko. Promootioyhtiö haluaa jotain, Kansainvälinen autoliitto FIA jotain muuta ja autonvalmistajilla on myös oma lehmänsä totta kai ojassa.

Onko siis jotain, mitä promoottori olisi halunnut muuttaa?

– Meidän pitää kaikkien tehdä töitä, jotta saamme markkinoitua lajia, Thul aloittaa neutraalisti.

– Se tarkoittaa sekä meitä, että FIA:n porukkaa ja autonvalmistajia. Jos siis sanotaan, että tämä on oikea suunta, niin meidän pitää kehittää hommaa yhdessä parhaan kykymme mukaan. Minun ymmärrykseni mukaan komissio aloittaa nyt sääntöjen tarkastelun ja ne pitäisi laittaa käytäntöön vuoden puolivälissä.

Lue myös nämä