Rallin MM-sarjan menestysmerkiltä masentava viesti – ”Emme ole tulossa takaisin”

Rallin MM-sarjan historian menestyksekkäin automerkki Citroen on antanut masentavan viestin.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi ajoi Citroenilla kaudella 2019. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Citroen vetäytyi MM-sarjasta kauden 2019 jälkeen, kun kävi ilmeiseksi, ettei C3 WRC -autolla ollut tarpeeksi suorituskykyä. Kun Sebastien Ogier päätti jättää tiimin ja siirtyi Toyotalle, veti Citroen lopullisesti piuhat irti WRC-koneistostaan.

Ranskalaismerkki on kuitenkin jatkanut MM-sarjassa WRC2-luokassa tukien yksityistiimejä ensin C3 R5 -auton ja nykyisin C3 Rally2 -kilpurin merkeissä. Ikävä kyllä MM-sarjan ykköstasolle autonvalmistajalla ei ole kaipuuta, ainakaan tällä hetkellä.

– Citroen Racing omaa paljon kokemusta rallista, itse asiassa yli 20 vuoden ajalta. Rally2-luokka on tällä hetkellä oikea paikka meille, koska kilpailu on todella tiukkaa. Se on erittäin kilpailukykyinen luokka, missä on paljon hyviä yksityistiimejä, Citroenin rallitoimintojen johtaja Didier Clement sanoo Dirtfish-sivustolle.

– Me emme ole tulossa takaisin WRC-luokkaan tällä hetkellä. Sormet voi laittaa ristiin tulevaisuuden osalta, mutta juuri nyt WRC ei ole meitä varten. WRC2 on paras paikka näyttää osaamistamme.  

Tällä hetkellä MM-sarjan kulisseissa käydään kovaa kädenvääntöä, miten lajin ykkösluokassa jatketaan kauden 2024 jälkeen, kun nykyiset säännöt umpeutuvat. Viime vuonna rallin MM-sarjaan tulleet Rally1-hybridiautot eivät ole ainakaan houkutelleet uusia automerkkejä mukaan.

Citroenin kultakaudella rallitallin ykkösinsinöörinä häärineen Clementin mukaan rallissa pitää tapahtua muutoksia, jotta uusia valmistajia tulee mukaan.

– Ensinnäkin pitää muistaa, että emme ole vain yksi brändi. Olemme osa Stellantis Groupia, jolla on 14 eri automerkkiä allaan. Selvää on, että meidän pitää saada yhden kauden hintaa alemmaksi. Ja koska yhtiömme ajattelee vihreitä arvoja, myös sääntöjen pitää muuttua, Clement kertoo.

Tätä nykyä MM-sarjassa ajaa kaksi täysiveristä tehdastallia, Hyundai ja Toyota. Lisäksi mukana on osin Fordin rahoittama, mutta yksityistiimin statuksella operoiva M-Sport Ford.

Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla Sardiniassa. Katso alapuolelta, millainen kisa on luvassa.

Lue myös nämä