Pistejärjestelmä muuttuu merkittävästi tästä kaudesta. MM-sarjassa on jaettu jo pitkään pisteitä siten, että kilpailun voittaja palkitaan 25 pisteellä. Pisteitä on myönnetty kymmenelle nopeimmalle kuljettajalle systeemillä 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Lisäksi kilpailun päättävällä Power Stage -erikoiskokeella on ollut jaossa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuljettajalle, minkä myötä maksimipotti yhdestä kisasta on ollut 30 pistettä.
Tulevalla kaudella pisteitä jaetaan hieman monimutkaisemmalla kaavalla. Ensimmäiset pisteet ovat jaossa jo lauantai-iltana, jolloin annetaan pisteet varsinaisesta rallista kymmenelle parhaalle seuraavasti:
- Ensimmäiselle 18 pistettä
- Toiselle 15 pistettä
- Kolmannelle 13 pistettä
- Neljännelle 10 pistettä
- Viidennelle 8 pistettä
- Kuudennelle 6 pistettä
- Seitsemännelle 4 pistettä
- Kahdeksannelle 3 pistettä
- Yhdeksännelle 2 pistettä
- Kymmenennelle 1 piste
Mutta ei siinä vielä kaikki. Sunnuntaina on nimittäin vielä lisää pisteitä ansaittavana. ”Super sunnuntain” erikoiskokeiden tulosten perusteella pinnoja myönnetään seitsemälle parhaalle seuraavasti:
- Ensimmäiselle 7 pistettä
- Toiselle 6 pistettä
- Kolmannelle 5 pistettä
- Neljännelle 4 pistettä
- Viidennelle 3 pistettä
- Kuudennelle 2 pistettä
- Seitsemännelle 1 piste
Power Stage -erikoiskokeen säännöt pysyvät entisellään, eli jatkossakin päätöspätkän viisi nopeinta saa lisäpisteitä. Näin ollen yhden kilpailun maksimi pysyy 30 pisteessä.
Eikä tässäkään vielä kaikki. Saadakseen lauantain pisteet autokunnan on selvitettävä sunnuntain erikoiskokeet ja päästävä maaliin, jotta se voi kuitata lauantai-illan tulosten perusteella kuitatut pisteet. Mikäli pisteille yltänyt autokunta keskeyttää sunnuntaina, sen takana olleet kilpailijat nousevat pykälällä ylöspäin niin sanotun varsinaisen kisan tuloslistalla.
Järisyttävän uudistuksen taustalla on se, että viime vuosina MM-rallien sunnuntaipäivät ovat usein menneet köröttelyksi, kun autokunnat ovat säästelleet renkaitaan Power Stage -erikoiskoetta varten. Uudella systeemillä sunnuntain merkitys kasvaa entisestään, kun päätöspäivänä on jaossa yhteensä 12 pistettä Power Stage mukaan lukien.
Sääntöihin tuli samalla toinenkin merkittävä muutos. Jatkossa Rally1-autolla voi kilpailla myös ilman hybridiyksikköä, mutta autoon on asennettava hybridiyksikön painoa vastaava lisäpaino. Tällaisella autolla ei voi ajaa valmistajien MM-pisteistä.