Rallilegenda hoiti ”hullua” tehtävää MM-rallissa – teki hälyttäviä havaintoja kuskien toiminnasta

Rallin MM-sarjan kartanlukijalegenda Julien Ingrassia sai tutustua toisenlaiseen tehtävään MM-osakilpailussa.
Julien Ingrassia
Julien Ingrassia. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ingrassia voitti Sebastien Ogierin rinnalla kahdeksan maailmanmestaruutta. Ingrassia lopetti kartturin tehtävät kauden 2021 jälkeen, jolloin Ogier laittoi pisteen täysipäiväiselle kuskiuralleen. Viime vuodet Ingrassia on seurannut sarjaa hieman sivummalta.

Viime viikonlopun Keski-Euroopan MM-ralliin Ingrassia sai kuitenkin kutsun Ogierin avuksi. Ranskalaismestarin etuautoryhmään tarvittiin nimittäin kartanlukijaa, koska M-Sport Fordin Pierre-Louis Loubet oli yllättäen pestannut Benjamin Veillas’n uudeksi kartturikseen asvalttikisaan.

MM-sarjan pääluokan autokunnat saavat käyttää niin sanottuja etuautoja asvalttikisoissa. Etuautoryhmien tehtävänä on ajaa erikoiskokeet läpi ennen varsinaisia kilpailijoita ja kirjata pätkiltä muistiin olosuhdemuutokset nuotteihin.

– Olen työskennellyt vuosia etuautoryhmien kanssa, joten tiesin, mitä minulla on edessäni. Tiesin, millainen vastuu tehtävään liittyy. Mutta se ylitti reilusti kaikki odotukseni, Ingrassia tunnustaa ranskalaisen Autohebdo-lehden haastattelussa.

Keski-Euroopan MM-ralli oli monin tavoin poikkeuksellinen. Erikoiskokeita ajettiin peräti kolmen eri maan alueella – Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa. Lisäksi olosuhteet vaihtelivat paljon, kun välillä taivaalta tuli vettä, ja mutkien leikkauksista puolestaan nousi rutkasti mutaa ja likaa tielle erikoiskokeiden ensimmäisellä ajokerralla.

Ingrassian mukaan etenkin perjantain työpäivä Tshekissä oli hurja urakka.

– Se oli mielestäni niin vaativaa, että kysyin tehtävää vakituisesti hoitavilta, että onko tämä aina tällaista. He vahvistivat minulle, että tämä oli poikkeuksellinen kilpailu.

– Sateen lisäksi myös reitti lisäsi vaikeusastetta. Meidän piti ottaa huomioon se, että päivän aikana ei käyty lainkaan huollossa lenkkien välillä. Sen vuoksi aikataulu oli erittäin tiukka, eikä minulla ollut aikaa nousta autosta aamuviiden ja iltakuuden välillä. Se oli hullua, Ingrassia kuvailee.

Ingrassia sai tehtävää hoitaessaan vahvistuksen sille, kuinka merkittävä rooli kartanlukijoilla on kisaviikonloppujen aikana.

– Pitää ottaa huomioon aikataulu, täytyy laskea logistiikkaketjut ja pitää niistä huoli sekä kaikkea muuta. Olemme jatkuvasti riippuvaisia ulkoisista tekijöistä, joita emme voi kontrolloida: muusta liikenteestä, säästä ja kilpailun keskeytyksistä, jotka viivästyttävät kaikkea ja sekoittavat suunnitelmat ”runnerien” kanssa.

Etuautoryhmien ja varsinaisen kilpailuparin välillä operoivat niin sanotut runnerit eli juoksupojat. He toimittavat etuautojen nuotteihin tekemät korjaukset ja huomiot kuljettajaparille tiettyyn paikkaan siirtymän varrelle.

Ingrassia huomasi viikonloppuna myös sen, että kuskeille ja karttureille ei jää juurikaan aikaa levolle. Kaikki vapaa-aika käytetään videoihin, joiden avulla kuljettajat voivat opetella erikoiskokeita ja tehdä vielä viilauksia nuotteihin.

– En pidä siitä, kuinka mielipuolisesti kaikki ovat kiinni puhelimissaan, Ingrassia päivittelee.

– Kuljettajat katsovat jatkuvasti videoita: illalla, aamulla, erikoiskokeiden välillä, lounastauolla. Sen vuoksi tulee jatkuvasti kysymyksiä ja korjauksia ja yritetään jatkuvasti löytää paikkoja saada aikahyötyä. Tässä ammatissa on entistä vähemmän kyse luonnollisuudesta ja spontaaniudesta. Näin inhimillinen elementti katoaa, Ingrassia kyseenalaistaa toiminnan.

Ingrassia sai samalla vahvistuksen sille, että tulevaisuudessa kartanlukijoiden pitää ottaa käyttöönsä uusi työväline, koska dataa on niin paljon saatavilla.

– Valitettavasti meidän pitää rohkaista kartanlukijoita lopettamaan nuottien tekeminen paperille. Sen sijaan meidän pitää ohjata heitä käyttämään tablettia. Siitä tulee tarpeellista. Aion suositella tätä työvälinettä kaikille tapaamilleni kartanlukijoille.

Lue myös nämä

  • Uusimmat