Quantcast

Rallicrossin MM-sarjan pakka pahasti levällään – suomalaistähti Niclas Grönholmilta kipakat kommentit

Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: GRX Taneco
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin MM-sarjan ensi kauden kuviot ovat pahasti levällään. Kun kuluvaa vuotta on jäljellä enää muutama viikko, on yhä epäselvää, milloin kausi 2021 alkaa ja montako kisaa se pitää sisällään. 

Koronapandemia on toki suurin syyllinen, mutta on taustalla tapahtunut muutakin. Sarjan promootiosta vastannut IMG jättää rallicrossin vuoden vaihtuessa, eikä uutta promoottoria ole ainakaan vielä löydetty.

Rallit.fin tietojen mukaan lajiväki kuitenkin odottaa päätöstä ensi kaudesta ennen joulua. Muuten kiire valmistautua ensi kauteen on liian raju. GRX Tanecon Hyundai Supercarilla päättyneellä kaudella MM-sarjassa neljänneksi ajanut Niclas Grönholm uskoo, että maailmanmestaruudesta ajetaan ensikin vuonna, mutta sesongin aloitus voi viivästyä.

– Kyllä mä luulen, että MM-sarjaa ajetaan ensi vuonna. Ei ole itsellä siitä mitään tarkempaa tietoa tosin. Olen samalla tasolla kaikkien muiden kanssa. Jotain olen kuullut, että on mahdollisia promoottoreita muutama kappale, jotka ovat esittäneet kiinnostusta. En ole kuullut kuitenkaan mitään konkreettista tai että ketä ne ehdokkaat olisivat, Grönholm sanoo Rallit.fille.

– Todennäköisesti nyt kun eletään jo joulukuuta, niin kauden aloitus varmasti lykkääntyy aika tavalla. Se voi venyä jopa ehkä jonnekin toukokuulle saakka. Uskon, että ajetaan, mutta kuka vetää ja kuinka monta kisaa, niin sitä en tiedä.

Päättyneellä kaudella pystyttiin ajamaan vain kahdeksan osakilpailua neljän kisaviikonlopun aikana. Grönholmille sesonki oli pettymys.

– Aika paljonkin jäi kaudesta hampaankoloon. Se oli huono kausi suoraan sanottuna monellakin tapaa. Lähti heti huonosti liikkeelle Ruotsissa, mutta sitten oli muutama ihan kohtuullinen kisa Suomessa ja Latviassa. Viimeinen viikonloppu Barcelonassa olikin taas ihan kauheaa, Grönholm summaa.

– Olimme auton kanssa aika hakoteillä paikoitellen. Se ehkä heijastui vähän ajamiseen. Tehtiin niin paljon muutoksia ja mietittiin kaikkea, että ajaminen kärsi siinä samalla. Jotenkin se oli kaikkineen tosi vaikea kausi.

Myös lajin sähköistymissuunnitelmat sekaisin?

Rallicrossin MM-sarja piti alunperin ajaa jo kaudella 2021 täysin sähköisillä kilpa-autoilla. Nämä suunnitelmat on kuitenkin lykätty jo ainakin vuodella eteenpäin. Tällä kaudella mukana oli Projekt E -luokka, mutta promoottori IMG:n lähdön myötä hommaa joudutaan juonimaan uudestaan.

– Eihän se sähköistyminen ole hirveästi edennyt, eikä varmaan etene hetkeen, kun promoottorikin vaihtuu. Siitä on kuitenkin keskusteltu nimenomaan IMG:n ja FIA:n välillä. Ymmärtääkseni myös se Projekt E, joita muutamia autoja on siellä pörrännyt, niin sekään ei suoranaisesti liity tuleviin MM-sarjan autoihin, Grönholm ruotii.

– Ne eivät tietääkseni olisi niitä autoja. Samalla tyylillä toki tehdään varmasti, mutta MM-sarjan autot olisivat voimakkaampia ja eri valmistajan moottorilla.

Kuulostaako sekavalta? Kieltämättä, varsinkin jos yksi lajin kirkkaimmista tähdistäkin on melko kuutamolla tulevaisuuden suunnitelmista. Lyödäänpä lisää löylyä kiukaalle.

– Alussa oli puheita, että sähkömoottorit tulisivat joltain valmistajalta ja sitten ne upotetaan johonkin koriin. Sen korin saisi tehdä siis itse. Ei se varmasti hirveästi autonvalmistajia houkuta. Loppuviimein autourheilu perustuu kuitenkin siihen, että halutaan markkinoida omaa autoa, merkkiä ja teknologiaa sekä näyttää että on muita edellä, Grönholm paaluttaa.

– Ei  autonvalmistajia kiinnosta ostaa teknologiaa muilta. Jos saa taas tehdä itse kaiken, niin se vaatii aika toisenlaiset säännöt. Se taas vaatii aika kauan saada ne säännöt selkeäksi. Uskon, että ensi vuodenkin jälkeen vielä bensakoneilla mennään. Varmaan pari vuotta vielä ainakin.

Rallia ajettiin, mutta crossia ei

Rallicrossin MM-sarjan kaksi viimeistä kisaa Belgian Spassa ja Saksan Nürburgringillä jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi F1-kisoja kaasuteltiin ympäri Eurooppaa. Grönholm puolestaan päätti ajokautensa Monzan MM-ralliin viime viikonloppuna.

Saksan kisa piti ajaa tänä viikonloppuna. Kisojen peruminen jäi ihmetyttämään inkoolaiskuskia.

– En voi käsittää sitä yhtälöä, että miksi niitä kisoja ei voitu järjestää. Kaiken järjen mukaan aika paljon turvallisemmin olisi voinut rallicrossin järjestää (kuin rallin), kun pyöritään vain varikolla pienemmällä porukalla ja ei siitä mihinkään lähdetä. Suurin osa jengistä vielä asuu varikolla, Grönholm hämmestelee.

Rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin pojan Niclaksen debyytti rallin MM-tasolla oli mallikas. Perjantain jälkeen Grönholm oli kovassa joukossa R5-luokitusten autojen sarjassa yhdeksäs. Lauantaina vuoristopätkillä tuli kuitenkin keskeytys.

 

 

 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat