Rallicrossin syntymäpaikaksi nimetyllä Lydden Hillin radalla ajettiin ensimmäisen kerran rallicrossia jo vuonna 1967.
Kentin maakunnassa Etelä-Englannissa sijaitseva 1,4 kilometrin mittainen rata on toiminut vuosien saatossa monien tiukkojen kilpailujen näyttämönä. Edellisen kerran Lydden Hillissä kilpailtiin MM-pisteistä kausilla 2014–2017.
Rallicrossin MM-sarjassa kolmen ensimmäisen osakilpailun jälkeen toisena ajava CE Dealer Teamin Niclas Grönholm pääsi tutustumaan uudistuneeseen rataan jo viime vuonna, kun rallicrossin yhdysvaltalaissarja Nitro vieraili radalla viime kesänä.
– Radalle on rakennettu uusi profiili. Sinne on lisätty yksi hyppyri ja radan ykkösmutkaa on muovattu uusiksi. Se on tietysti hyvä asia, että pääsin jo viime vuonna radalla kertaalleen kilpailemaan. Hauska rata ja on kiva mennä sinne takaisin, Grönholm toteaa.
Lajin aiemmassa EM-sarjassa suomalaiskuljettajista voittoa Lydden Hillissä ovat juhlineet Matti Alamäki (1981 ja 1989) sekä Seppo Niittymäki (1984 ja 1986). Rallicrossin MM-sarjan uusilla täyssähköautoilla Lydden Hillissä ei ole aiemmin kilpailtu eikä ajettu testiä.
– Olisi tietysti hyvä asia, että suomalaisvoitot Lydden Hillissä jatkuisivat. Heikosti sujuneen Ruotsin MM-osakilpailun jälkeen olisi tärkeätä saada taas hyvä tulos aikaiseksi. En usko, että uusi rata vaikuttaa hirveästi alkukauden voimasuhteisiin. Erot tuntuvat olevan samat radalla kuin radalla.
Grönholm toteaa, että MM-sarjaa johtava ja kolme ensimmäistä osakilpailua voittanut Johan Kristoffersson tulisi Englannissa pitää pois paalupaikalta.
– Hän on saanut ajaa ykkösruudusta ihan omaa kisaansa koko kauden ajan. Muille on sattunut jo ylä- ja alamäkiä, mutta ei hänelle. Vähän pitäisi pökkiä ja haastaa enemmän. Jos saisimme sunnuntaina uuden voittajan, se tekisi myös koko sarjalle hyvää.
– Mutta voittoon kaiken pitää tiimiä myöten onnistua kohdalleen. Koitetaan pistää kampoihin, Grönholm lupaa.
Rallicrossin MM-pistetilanne 3/10 osakilpailua:
1. Johan Kristoffersson VW 69 2. Niclas Grönholm PWR 42 3. Kevin Hanssen Peugeot 38 4. Ole Christian Veiby VW 35 5. Timmy Hansen Peugeot 33 6. Timo Scheider Seat 31 7. Klara Andersson PWR 30 8. Sébastien Loeb Lancia 29