Ott Tänakin karu kohtalo yhä tapetilla, WRC-tallin tekninen pomo hämmästelee: ”Teimme kaiken niin kuin ennenkin”

M-Sport Fordin Ott Tänak koki kotikisassaan Viron MM-rallissa karun kohtalon.
M-Sport Ford
M-Sport Fordin yksityistallin kausi on ollut takkuisa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tänakin autoon piti vaihtaa moottori jo testierikoiskokeen aikana, minkä myötä miehelle langetettiin viiden minuutin aikasakko ja taistelu voitosta päättyi ennen aikojaan. Juuri ennen Viron kisaa Tänakin autoon oli vaihdettu uusi moottori ja kun sääntöjen perusteella kauden aikana saa käyttää vain kahta voimanlähdettä, oli rangaistus tosiasia.

M-Sportin teknisen johtajan Chris Williamsin mukaan moottori oli läpäissyt normaalin toimenpiteet ennen autoon asennusta.

– Kaikki tehtiin samalla tavalla kuin ennenkin. Meillä on prosessi, jossa ensin käytetään moottoria tunnin ajan dynamometrissä ja sen jälkeen ajetaan noin 40 kilometriä roll-out -testiä. Niiden perusteella data näytti hyvältä, Williams sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Meillä ei ollut mitään ongelmia ja kaikki näytti oikealta. Olimme tehneet ihan kaiken, ettei tällaista pääsisi tapahtumaan.

Ongelmat alkoivat kuitenkin heti, kun auto otettiin käyttöön Tartossa.

– Ensimmäinen edessä oli katsastus, joka suoritettiin yhdeksältä keskiviikkoaamuna. Silloin kaikki oli kunnossa. Lounaan aikoihin auto piti viedä punnitukseen. Pojat tulivat sieltä takaisin ja sanoivat, että autossa oli jonkinlaisia sytytyskatkoksia. Toimme auton huoltoon ja vaihdoimme osia, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan, Williams selvittää.

– Kysyimme toisiltamme, että onko huoleen aihetta, mutta datassa ei näkynyt vieläkään mitään. Vaihdoimme kuitenkin kaiken vaihdettavissa olevan moottoriin. Heti testipätkän ensimmäisen vedon jälkeen tiesimme, että jotain pahasti pielessä.

Williams epäilee, että vian saattoi aiheuttaa jonkinlainen ongelma jo moottorin rakennusvaiheessa.

– Se oli täysin uusi moottori. Emme voi tietenkään sanoa mitään varmaksi ennen kuin olemme purkaneet sen ja tehneet selvityksiä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että jotain on mennyt pieleen rakennusvaiheessa. Me nimittäin teimme kaiken niin kuin ennenkin ja käytimme samoja osia, tekninen pomo kertoo.

Lopulta Tänak ajoi kilpailussa kahdeksanneksi ja saalisti kaksi pistettä kisan päättäneeltä Power Stage -erikoiskokeelta.

Katso alapuolelta, kuinka Tänak aloitti valmistautumisen Suomen MM-ralliin.

Lue myös nämä