Onko Hyundain WRC-talli kuronut jo muiden etumatkan kiinni? – ”Meillä on yhä paljon töitä edessä”

Rallin MM-sarjassa siirrytään parin viikon kuluttua ajettavassa Portugalin rallissa sorapinnoitteelle.
Julien Moncet
Julien Moncet. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kauden kolmesta ensimmäisestä rallista kaksi kaasuteltiin asvaltilta ja yksi lumella. Nyt edessä on pitkä viiden kilpailun putki sorapinnoitteella. Vaihtelua on silti luvassa, sillä Portugalin ja Sardinian jälkeen ajetaan Kenian karuilla pätkillä ja sen jälkeen kaksi nopeaa rallia Virossa ja Suomessa.

Hyundain WRC-talli antoi kilpailijoilleen tasoitusta ennen uutta hybridiaikakautta, kun uusi i20 N Rally1 kehiteltiin huomattavasti kovemmassa kiireessä kuin M-Sport Fordin ja Toyotan rallikilpurit. Toistaiseksi korealaisvalmistaja on ollut muita tiimejä aavistuksen perässä, mutta soralla kenenkään tallin suorituskykyä ei ole vielä mitattu.

Hyundain kuljettajien mukaan tiimiltä puuttuu yhä rutkasti dataa soratesteistä, sillä niitä on yksinkertaisesti ajettu niin vähän. Viime viikolla Hyundai aloitti valmistautumisen Portugalin MM-rallin testaamalla Fafen legendaarisen pätkän ympäristössä sekä Arganilissa. Sen lisäksi sorasäätöjä haettiin jo maaliskuussa Etelä-Ranskasta.

– Sorakisat ovat iso osa koko kautta. Olemme tehneet kovasti töitä auton luotettavuuden eteen. Mielestäni ne tavoitteet me olemme myös saavuttaneet, Hyundain tallipäällikön tehtäviä hoitava Julien Moncet sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Tiedostamme toki, että myös töitä on vielä edessä, sillä esimerkiksi Sardinian ja Kenian rallit ovat kovia kisoja, jotka laittavat auton rungon, hybridiyksikön ja voimansiirron koville. Sitä ennen meillä on kuitenkin edessämme Portugalin kisa, joka on taas ihan erityyppinen soraralli.

Kauden avauskisassa Monte Carlossa Hyundai oli kaukana muita perässä, mutta on ottanut suorituskyvyn suhteen kilpailijoitaan rutkasti kiinni. Kauden avausvoitto on kuitenkin vielä saavuttamatta.

– Meidän on puskettava autoa eteenpäin kaikilla eri osa-alueilla. Tiimi ja kuljettajat ovat siihen myös valmiita, Moncet toteaa.

Katso alapuolelta viime vuoden Portugalin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä