Oliver Solberg tehnyt piinkovaa jälkeä rallin MM-sarjassa, huima voittoprosentti erikoiskokeilla

Rallin MM-sarjassa WRC2-luokkaan täksi kaudeksi palannut Oliver Solberg on tehnyt kovaa jälkeä kauden kolmessa ensimmäisessä rallissa.
Oliver Solberg
Oliver Solberg vauhdissa Meksikon MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Monte Carlossa tammikuussa Solberg ei ajanut WRC2-luokan pisteistä, mutta kirjautti 10 pohja-aikaa 18 erikoiskokeella. Tulos jäi kuitenkin vaisuksi torstai-illan rengasrikosta ja lauantain toisesta tärskystä johtuen. Ruotsalaiskuskin onneksi Monte oli kuitenkin niin sanotusti pelkkä treenikisa, eikä lopputuloksella ollut suurta merkitystä.

Kauden toinen MM-ralli Ruotsissa oli Solbergin kotikisa, eikä voittajasta ollut missään vaiheessa viikonloppua epäilystä. Solberg otti kauden avausvoittonsa ajaen kahdeksan pohja-aikaa 18 erikoiskokeelle. Myös viime viikonlopun Meksikon rallissa Solbergin jälki oli huippuluokkaa. Kymmenen pohja-aikaa 19 pätkälle oli kova suoritus. Yksi rengasrikko kuitenkin vei sen verran aikaa, että lopputulos oli kolmas sija.

Solberg johtaa kuitenkin WRC2-luokkaa kolmen rallin jälkeen, joskin esimerkiksi Meksikossa voittaneella Gus Greensmithillä vyöllä on vasta yksi kilpailu. Solbergin vauhdista ei ole kuitenkaan epäselvyyttä. WRC2-luokassa on tänä vuonna ajettu 55 pikataivalta, joille 28:lle Solberg on ajanut pohjat. Solbergin pätkäpohjien voittoprosentti on siis varsin komea 51.

– Kolmas sija Meksikosta ei ollut se tulos, mitä lähdimme sinne hakemaan. Se oli kuitenkin ihan hyvä tulos sarjaa ajatellen. Olen ihan tyytyväinen, Solberg kommentoi.

Kokemustaan Meksikon auringon alla Solberg kuitenkin hehkutti estoitta.

– Kisa on todella kova renkaille, autoille ja kaikille osapuolille korkeuserojen ja kuumuuden vuoksi. Olimme kuitenkin yhtä hymyä. Tässä kisassa on niin upeita ihmisiä kannustamassa ja heitä on todella paljon pätkillä. Oli ilo ajaa Meksikossa, Solberg sanoi.

Rengasrikon lisäksi Solberg kärsi myös teknisestä viasta sunnuntain lopuksi, mikä vei mahdollisuudet taistella luokan toisesta tilasta sekä Power Stagen -voitosta.

– Autoon tuli isku toiseksi viimeisellä pätkällä. Ei se mikään iso isku ollut, mutta sen jälkeen meillä oli moottorissa vain kolme sylinteriä käytössä. Pätkän jälkeen tutkin kaikki sensorit ja liittimet, mutta emme löytäneet vikaa. Se oli vähän turhauttavaa, sillä olisin halunnut ajaa Powerin voitosta, Solberg summasi.

– Mutta kuten sanoin, meillä oli tosi hauskaa Meksikossa ja olemme kasvattaneet johtoamme sarjassa.

Solbergin edustamalle Toksport-tiimille Meksikon ralli oli suurmenestys, sillä voittoa juhli Greensmith ja kakkoseksi ajoi Emil Lindholm.

Katso alapuolelta WRC2-luokan ratkaisuhetket Meksikon rallista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat