Oliver Solberg kokemassa tylyn kohtalon – unelman tiellä erityinen este

Oliver Solberg hinkuu takaisin rallin MM-sarjan pääluokkaan, mutta ensi vuodeksi hän tuskin pääsee Rally1-autoon.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: @World/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Solberg kilpaili viime vuonna Hyundain Rally1-kalustolla, mutta Hyundai päätti syksyllä päästää irti nuoresta kuljettajasta. Tänä vuonna Solberg on kilpaillut Skodalla MM-sarjan WRC2-luokassa, jossa hän väläytellyt hyvää vauhtiaan.

Solberg on ajanut kakkosluokassa selvästi eniten pohja-aikoja. Ruotsin lipun alla kilpaileva kuski on saavuttanut kaksi voittoa, mutta tililtä löytyy myös kolme niin sanottua nollakisaa, joiden vuoksi hän jää tänä vuonna mitalisijojen ulkopuolelle luokan loppupisteissä.

Solberg on kertonut jo aiemmin, että hän haluaisi saada ensi kaudeksi alleen Rally1-luokituksen hybridikilpurin.

– Toivoisin, että minulla olisi jotain. Mutta minulla ei ole yhtään mitään, Solberg sanoo nyt DirtFish-sivustolla.

– Joten katsotaan. Teen kovasti töitä nähdäkseni, mitä voimme saada aikaan.

Solbergilla on jo mielessään varasuunnitelma.

– Unelmanani on päästä takaisin Rally1-autoon. Mutta jos se ei toteudu, se on elämää ja sitten yritän löytää hyvän suunnitelman WRC2-luokkaan ja ajaa enemmän kisoja.

Solberg on saanut kilpailla tänä vuonna rutkasti rallin MM-sarjassa. WRC2-luokan kuljettajat saavat ottaa laskuihin seitsemän kisaa, mutta Solberg on ollut mukana kauden jokaisessa 11 osakilpailussa. Osan kisoista Solberg on siis ajanut WRC2-luokan ulkopuolella.

Solbergin kattavan ohjelman on mahdollistanut hänen tiivis yhteistyönsä energiajuomayhtiö Monster Energyn kanssa. Solbergin harmiksi samainen yhteistyökuvio on yksi esteistä, jonka takia hänelle ei välttämättä avaudu paikkaa Rally1-autosta ensi kaudelle.

Avataanpa skenaariota hieman tarkemmin.

Toyota ei ole vielä vahvistanut ensi vuoden kuljettajiaan, mutta erittäin todennäköisesti talli jatkaa samalla kuljettajakokoonpanolla myös kaudella 2024. Sieltä ei siis löydy Solbergille paikkaa.

Hyundailla on ensi vuodesta sopimukset Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kanssa. Tallin kolmannesta ja mahdollisesti neljännestä autosta paikkaa kärkkyvät muiden muassa Esapekka Lappi ja Teemu Suninen, minkä lisäksi Hyundailla on WRC2-miehistössään Emil Lindholm. Solberg puolestaan pistettiin tallista pihalle viime vuoden loppupuolella, ja nuorukainen lähti paikaltaan ovet paukkuen. Ei siis vaikuta todennäköiseltä, että Solberg ajaisi Hyundain tehdastiimissä tulevalla kaudella.

Lue myös: Solbergilta kovaa tekstiä Hyundain WRC-tallista – myös tallikaverin toiminta järkytti

Jäljelle jää siis M-Sport Ford, jolta tavallisesti löytyy auto paikastaan maksavalle kuljettajalle. Solbergilta voisi löytyä riittävä tuki paikkaan, mutta juuri tässä diili Monter Energyn kanssa tulee esteeksi. M-Sport kun tekee yhteistyötä kilpailevan energiajuomayhtiön Red Bullin kanssa.

M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kommentoi jo loppukesästä sitä, kuinka tärkeä kumppani Red Bull on brittitiimille.

Malcolm (Wilson, M-Sportin pääjohtaja) on lojaali ja hän haluaa varmasti jatkaa yhteistyötä, joka meillä on tällä hetkellä. Hän tuskin haluaisi vaihtaa leiriä, jos joku sanoo voivansa tulla auttamaan meitä yhdeksi vuodeksi. Sitten kun tämä kuljettaja lähtee meiltä, emme voi enää palata siihen, minkä olimme jättäneet taaksemme, Millener vastasi kysyttäessä Solbergista.

– Tämä on pieni maailma, minkä vuoksi meidän pitää olla varovaisia, tallipomo tähdensi.

Millenerin antamien kommenttien jälkeen on varmistunut se, että Ott Tänak jättää tallin tämän kauden lopussa ja loikkaa takaisin Hyundaille. Tallipomo on sittemmin sanonut, että M-Sport keskittynee jatkossa nuorempiin kuljettajiin.

Mutta mikäli tiimin yhteistyö Red Bullin kanssa jatkuu, ovi pysynee Solbergin edessä lukittuna.

Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat