Solbergilta kovaa tekstiä Hyundain WRC-tallista – myös tallikaverin toiminta järkytti

Vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin pojan Oliverin rallikausi 2022 päättyi ennen aikojaan.
Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain WRC-talli ilmoitti lokakuun alussa, ettei Solbergin palveluksia tarvita ensi vuonna. Samalla tiimi myös kertoi, ettei Solbergia nähdä i20 N Rally1 -auton ratissa kauden kahdessa viimeisessä MM-rallissa.

Vasta 21-vuotiaan Solbergin kausi MM-sarjassa ei kiistatta ollut paras mahdollinen. Hyundain päätös tuli silti ralliperheelle isona yllätyksenä, sillä käytännössä jatkosta oli jo kertaalleen sovittu.

– Olihan se shokki. Suunnitelmana oli jatkaa seuraavat kaksi vuotta, ja meillä oli sopimus valmiina. He olivat kertoneet, että saan aikaa, jotta auto tulee tutuksi ja pystyn hankkimaan lisää kokemusta. Uuden-Seelannin rallin jälkeen heillä oli kuitenkin eri viesti ja he kertoivat, että etsivät jotain muuta, Solberg selvittää norjalaiselle Nettavisen-verkkolehdelle.

–  Myös isälle se oli suuri shokki. Hänelle oli luvattu jotain muuta. Yksinkertaisesti se tuntui petokselta. Isä ei ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa urallaan.

Hyundain WRC-tallin entinen pomo Andrea Adamo liputti vahvasti nuoren Solbergin puolesta. Adamo kuitenkin lähti tallista tämän vuoden alussa, eikä tiimillä ole vieläkään varsinaista uutta tallipäällikköä.

– Viime vuonna meillä oli hyvää dialogia, ja yhteistyö tiimin kanssa sujui erinomaisesti. Juuri ennen kauden alkua menetimme kuitenkin tiimipomomme, jota ei ole koskaan korvattu. Sen takia tiimissä on ollut paljon politikointia. Eri ihmisillä on eri mielipiteet ja kaikki ajavat omia ajatuksiaan, Solberg sanoo.

Solberg myös vihjaa, ettei työskentely supertähtien Thierry Neuville ja Ott Tänakin kanssa aina ollut ruusuilla tanssimista. Nuori mies ei kuitenkaan nimennyt, kenen kanssa skismaa oli eniten.

– Yksi tiimikavereistani ei ollut maailman mukavin kaveri, joten kausi ei ollut kovin miellyttävä. Juuri sitä tarkoitan, kun kerron, ettemme ole koskaan nähneet vastaavaa.

Ensi kaudeksi Solberg yrittää löytää jonkinlaisen ajopaikan MM-sarjassa. Sekä Toyotalla että M-Sportilla paikkoja voisi olla, mutta toisaalta ruotsalaisnorjalaisen nuorukaisen näytöt eivät vielä päätä huimaa. Todennäköisin vaihtoehto olisikin kerätä itse budjetti ajamiseen yksityistalli M-Sport Fordilla. Mahdollista on myös hankkia kokemusta WRC2-luokassa.

– Hyundai ilmoitti päätöksensä todella myöhään, mikä tarkoittaa, että suurella osalla tiimeistä on jo kuskit ensi kaudeksi valmiina. Se suututtaa minua eniten. He olisivat voineet kertoa meille aiemmin, koska päätös oli selvästikin jo tehty tovi sitten.

– Heillä (mahdollisella uudella tiimillä) pitää olla uskoa minuun, että voin kehittyä. Tiedän, että olen nopea, mutta minulla on silti paljon opittavaa. Se ottaa aikaa, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä. Se myös tekee hommasta vaikean, Solberg summaa.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat