Näillä erikoiskokeilla Toyota yrittää varmistaa MM-rallin kolmoisvoiton

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Saksan MM-ralli päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Toyotan WRC-tiimi starttaa tukevassa kolmoisjohdossa sunnuntain erikoiskokeille. Ott Tänak johtaa kilpailua reilun puolen minuutin erolla Kris Meekeen, ja Jari-Matti Latvala on kolmantena 9,4 sekunnin päässä Meekestä. Latvalan lähin uhkaaja, Hyundain Dani Sordo, on jäänyt suomalaisesta puolisen minuuttia.

Sunnuntain ohjelmisto on muuttunut hieman viimevuotisesta. Pätkät ajetaan huoltoalueen pohjoispuolella suurilta osin viinitarhoilla, mutta myös metsissä ja peltojen keskellä. Päivän aikana ajetaan miltei 80 erikoiskoekilometriä, mikä on lähes tuplat Suomen MM-rallin sunnuntaipäivän lukemaan verrattuna.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa

08.46 EK16 Grafschaft 1 28,06 km
10.41 EK17 Dhrontal 1   11,69 km
11.10 EK18 Grafschaft 2 28,06 km
13.18 EK19 Dhrontal 2   11,69 km
           YHTEENSÄ     79,50 km

28-kilometrinen Grafschaft ajettiin viime vuonnakin sunnuntain pitkänä ratkaisupätkänä. Tänä vuonna sen alkuosa on muuttunut. Samalla osuudella ajettiin viimeksi vuonna 2014 eri suuntaan, kun taas samaa suuntaa käytettiin vuotta aiemmin.

Grafschaft2019
Grafschaft 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: Rally-maps.com, kartta: Wikimedia Maps.

Alussa on kapea viinitarhaosuus. Tie kulkee muurin ja jyrkän pudotuksen välissä, ja korkeuseroja riittää. Neljän kilometrin paikkeilla poiketaan aiempien vuosien reiteiltä hetkeksi isolle tielle, sitten takaisin viinitarhoille. Seuraavaksi osa viime vuoden reitistä ajetaan eri suuntaan, kuten 7,6 kilometrin kohdalla tuleva mutka, jossa Dani Sordo ajoi viime vuonna ulos.

 

Kymmenen kilometrin pinnassa poistutaan viinitarhoilta keskileveälle metsätielle, sitten ajetaan taas kerran nopeaa ja kapeaa tietä peltojen välissä. 11,2 kilometrin kohdalla liitytään lopulta viime vuoden reitille samaan suuntaan. Aiempaan vuoteen verrattuna 13 kilometrin paikkeilla oikaistaan hieman ison tien ylityksessä ennen kapeille maatilateille palaamista.

Tässä kohtaa kaikkia aiempia Grafschaftin versioita on ajettu pitkä syherö viinitarhoilla, mutta tänä vuonna kyseinen osuus on jätetty pois. Viinitarhat ohitetaan vain reunasta, ja sieltä poistuessa liitytään taas takaisin viime vuoden reitille.

Tie muuttuu hieman leveämmäksi kuudentoista ja puolen kilometrin paikkeilla, kun ajetaan kylän halki lukuisten risteysten kautta. Sen jälkeen ajetaan hetki isoa päätietä ennen toisen kylän läpiajoa, tällä kertaa shikaanilla varustettuna. Seuraava osuus kaartelee metsässä, aluksi muutaman nousevan neulansilmän kautta. Pätkän loppupuolella putkahdetaan metsästä ulos pelto-osuudelle. Tiet ovat taas kapeampia ja kulmikkaita, vaikka pari kertaa käydään isolla tielläkin.

Sääennuste EK16+18:lle Grafschaft (sunnuntaina klo 7.46 ja 10.10)

Saksan MM-rallin päättää tänä vuonna Dhrontalin viinitarhaerikoiskoe. Se on ollut Power Stagena aiemmin myös vuosina 2013 ja 2015. Pätkän reitti on muuttunut vuosittain, mutta tänä vuonna ajetaan suurilta osin sama reitti kuin vuonna 2016, jolloin pätkää viimeksi ajettiin. Ainoana erona on maalin sijainti nyt kolmisen kilometriä aiemmin.

Lähtö on isolla tiellä, mutta siltä käännytään heti kahdelle kapealle tielle. Näistä jälkimmäinen on Saksan rallille epätyypillisen jouhevan mutkikas, ja puiden varjoissa on kiperiä paikkoja. Parin kilometrin pinnassa tie muuttuu kapeammaksi. Tältä viinitarhojen reunoilla kiertelevältä osuudelta löytyy myös pari neulansilmää ja hyppy.

4,3 kilometriä lähdöstä palataan taas isolle tielle hetkeksi, mutta viinitarhojen pikkuteille palataan heti monimutkaisen risteyksen kautta. Kuuden kilometrin kohdalla kivutaan neulansilmien kautta, sen jälkeen ajetaan ahtaasti muurin ja pudotuksen välissä. Kahdeksan kilometrin pinnassa tiestä tulee leveämpi ennen neulansilmää. Seuraavan pitkän vasurin suomalaiset rallifanit muistavat ikuisesti vuodelta 2014, kun Jari-Matti Latvala ajoi siinä ulos johtoasemasta.

 

Kahdeksan ja puolen kilometrin kohdalla tie kapenee taas putoavassa hypyssä. Koko rallin viimeiset kolme neulansilmää kivutaan kymmenen kilometrin rajapyykissä. Loput pätkästä ajetaankin kulmikkaalla metsäosuudella.

Sääennuste EK17+19:lle Dhrontal (sunnuntaina klo 9.41 ja 12.18)

Lue myös nämä