Hyundai vahvisti keskiviikkona, että norjalaiskuljettaja Andreas Mikkelsen ja espanjalaiskonkari Dani Sordo jakavat tulevalla kaudella Esapekka Lapin kanssa vastuuta tallin kolmannessa Rally1-autossa.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä, ettei Suniselle ole luvassa kilpailuja Hyundain Rally1-autolla vuonna 2024. Suninen pääsi tänä vuonna antamaan näyttöjä Hyundain hybridikilpurilla neljässä osakilpailussa ja sijoittui parhaimmillaan neljänneksi Suomen osakilpailussa.
Sunisen manageri Timo Jouhki pöyristyi Hyundain ratkaisusta pestata miehistöönsä kokeneita kuljettajia. Tai ”vanhoja ukkoja”, kuten Jouhki asian muotoili MTV Urheilun haastattelussa.
– Helvetinmoinen pettymys nämä suoritukset ja sopimustilanne katsoen. En todellakaan itse ainakaan ymmärrä. Minusta siellä ei oikein tiedetä, mitä siellä tehdään. Se on vähän semmoista huitomista, Jouhki arvosteli MTV Urheilulle.
Hyundain tallipäällikkönä pian vuoden toiminut Cyril Abiteboul haaveili neljästä Rally1-autosta ensi vuodelle, mutta tuo toive ei ole toteutumassa. Neljänteen autoon Abiteboul oli kaavaillut nuorempia lupauksia, mutta nyt eteläkorealaisvalmistaja päätyi kolmen auton taktiikkaan ja kokeneeseen kokoonpanoon.
Jouhkin mukaan Hyundailla katsottiin, että Suninen ja Lappi muistuttavat kuljettajaprofiililtaan toisiaan. Tämän vuoksi tiimi päätyi ottamaan muut miehet pestiin.
– Heidän mielestään he ovat molemmat nopeiden kisojen kuskeja, mikä on väärä päätelmä. Teemun parhaat tuloksethan ovat olleet Portugalista, Sardiniasta, Chilestä ja Meksikosta, jotka eivät ole niitä nopeimpia kisoja, Jouhki listasi.
Hyundai kertoi tiedotteessaan, että Lapin ohjelmaan on kaavailtu nopeita ralleja soralla ja lumella. Sordolle on puolestaan tulossa vastuuta hitaammissa sorakisoissa – eli juuri sellaisissa ralleissa, joista Jouhki mainitsi. Mikkelsenin kalenteriin on puolestaan merkattu asvalttikisoja.
Sunisella oli Hyundain kanssa ensi vuodesta sopimus, johon ei tosin ollut määritelty ajettavia kisoja. Jouhkin mukaan kisoista piti sopia ennen 15. joulukuuta. Nyt kun kontrahtiin ei ole merkitty kisoja, se voidaan Jouhkin mukaan katsoa mitättömäksi.
Mahdollista on, että Sunisen ura jatkuu Hyundain Rally2-auton ratissa MM-sarjan WRC2-luokan puolella. Jouhkin mukaan kuljettajalle tiedustellaan ajopaikkaa muualtakin.
M-Sport Ford ei ole vielä virallisesti valinnut kuljettajiaan ensi vuodelle. Jouhkin mukaan hän on ollut yhteydessä tallin pääpomoon Malcolm Wilsoniin, mutta Sunisen paluu brittitiimiin ei vaikuta kovinkaan todennäköiseltä.
Lähde: MTV Urheilu