MM-rallin poikkeuksellinen tilanne vaikuttanut myös Kalle Rovanperän käytökseen – Jari-Matti Latvalalta näkemys asiaan

Rallin MM-sarjan kausi 2023 on alkanut äärimmäisen tasaisissa merkeissä.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun ajettuna on neljä osakilpailua, erottaa viittä kärkikuskia vain 11 pistettä. Ero verrattuna viime vuoteen on valtava, sillä mestaruuden voittanut Toyotan Kalle Rovanperä oli karannut jo 46 pisteen johtoasemaan neljän rallin jälkeen. Ero viiden parhaan kuskin välillä oli murskaavat 70 pistettä.

Jo viime kauden loppupuolella kuitenkin nähtiin, että Hyundai ja M-Sport Ford olivat saavuttaneet Toyotan ja Rovanperä etumatkaa. Kilpailun kiristyessä myös kuljettajien henkinen kantti punnitaan entistä kovemmin. Monet kuskit ovat alkukauden kilpailuissa, nyt myös Rovanperä, valitelleet, ettei sataprosenttista luottoa ajamiseen ole löytynyt.

Viimeksi Kroatian MM-rallissa Rovanperä valitteli vääriä säätövalintoja. Suomalaistähti on kokenut myös entistä vaikeampana ajaa ensimmäisenä autona, vaikka pystyi esimerkiksi Portugalissa viime kaudella voittamaan aura-auton roolistaan huolimatta.

Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi. Voit kuunnella podcastin myös Spotifyssä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vihjaa, että kyse voi olla henkisen puolen asioista.

– Jos katsotaan viime vuotta, Toyota oli vahva, koska meillä oli luotettavin auto. Muilla tiimeillä oli enemmän ongelmia. Kalle karkasi jo vuoden alussa ja ajoi uskomattomia suorituksia. Jo viime vuoden lopulla nähtiin, että autot ovat lähempänä toisiaan. Jos haluaa voittaa, pitää ajaa todella tasainen kisa, koska kilpailu on hyvin tasaväkistä, Latvala sanoo Dirtfishin sivuilla.  

– Kun kilpailu kiristyy, voi heti nähdä, että kuskit sanovat herkemmin kärsivänsä luoton puutteesta. Tuntuu, että he kamppailevat enemmän autojensa ja säätöjensä kanssa.

Viime vuonna puheet haasteista autojen säätöjen kanssa menivät helpommin läpi, sillä Rally1-hybridiautot olivat vielä kaikille uusia. Nyt uusista kilpureista on jo yli vuoden verran kokemusta, joten johdonmukaisesti ajateltuna oikeiden säätöjen valitseminen pitäisi nyt olla helpompaa.

– Viime vuonna säätöjä ei vielä pystytty optimoimaan. Uskon, että nyt on helpompi valita oikeat säädöt eri kisoihin, Latvala paaluttaa.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä