Marcus Grönholm. Kuva: Red Bull Content Pool

Marcus Grönholm neuvotteli Hyundai-pomojen kanssa – ”Ei ole helppoa saada heitä mukaan rallicrossiin”

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Ex-rallikuljettaja Marcus Grönholmin johtama GRX Taneco on yllättänyt positiivisesti rallicrossin MM-sarjassa debyyttikaudellaan.

GRX Taneco ajaa MM-sarjaa Hyundai i20 Supercar -autolla Niclas Grönholmin ja venäläisen Timur Timerzjanovin toimesta. Auton kehitystyö venyi aivan MM-sarjan avauskisan kynnykselle asti, mutta vauhti on silti ollut yllättävän lähellä tehdastalleja,.

– On kausi ehdottomasti ollut meille positiivinen. Vaikka me missattiin kaikki viralliset testipäivät, koska ei saatu autoa ajoissa valmiiksi, niin silti heti Barcelonassa avauskisassa Niclas oli finaalissa. Se oli jopa yllätys meille, Grönholm summasi Rallit.fille.

– Sen jälkeen ollaan koko ajan kolkuteltu lähellä finaalia. Myös Timur on löytänyt vähän vauhtiaan. Toivottavasti loppukaudesta saadaan lisää finaalipaikkoja.

Yksityistiiminä GRX antaa isosti tasoitusta tehdastalleille. Sunnuntaina Kanadassa Niclas Grönholm kolkutteli jälleen finaalin portteja olemalla välierässään neljäs. Timerzjanov jäi välierässä kuudenneksi eli viimeiseksi.

Ennen Kanadaa ajettiin Ruotsissa, josta tehdastallit siirtyivät suoraan testaamaan Latvian radalle, jossa puolestaan ajetaan MM-osakisa syyskuun puolivälissä. GRX joutui budjettisyistä rahtaamaan kilpurinsa laivakontteihin Höljesin kilpailun jälkeen.

– Tietysti harmitti se, että kaikki meidän autot pakattiin Ruotsin jälkeen kontteihin ja lähetettiin Kanadaan. Sen jälkeen oli virallinen kolmen päivän testi ja kaikki tehdastallit olivat siellä, mutta me ei oltu, Grönholm muistuttaa.

– Kyllä kuskejakin ottaa päähän ja rajusti. Muut ajaa ja ajaa, mutta meillä ei ole mahdollisuutta. Siinä me privaattitiiminä annetaan aika paljon tasoitusta ja ollaan taas perässä, kun tullaan takaisin Eurooppaan.

Suomen MM-rallin yhteydessä Grönholm piti useaan otteeseen palaveria Hyundain johdon kanssa. Inkoolaista miellyttäisi autonvalmistajan suurempi panostaminen myös rallicrossiin.

– Kävin juuri tunnin Hyundain kanssa juttelemassa, että mitä voitaisiin tehdä. Ei se kovin helppoa ole heitä saada rallicrossiin mukaan. Ralli on kuitenkin heille ykkösjuttu ja sitten on vielä ratapuoli mukana.

Grönholm vahvisti, että GRX-tiimin toiminta jatkuu myös ensi kaudella, vaikka töitä yksityistallin pyörittämisessä on hurja määrä.

– Kyllä me ensi vuonna ajetaan, mutta kuka ajaa ja mitä, niin se jää nähtäväksi, Grönholm totesi arvoituksellisesti.

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö